Written by 3:17 ب.ظ Infographics, بیولوژی, خبرهای ساینسی, رفتار انسان Views: 59

اوتیسم؛ بیماری یا نوعی خاص از عملکرد مغز؟

مطمئنا شما با افرادی مواجه شده اید که در ایجاد ارتباط با دیگران مشکل جدی دارند و یا نحوهء رفتار شان و حتی گفتار شان برای تان عادی به نظر نمی رسد. از ضعف در تصمیم گیری تا حساسیت بیش از حد شان در مقابل نور یا صدا و یا تمرکز بیش از اندازه روی یک مسئله واحد، همهء اینها از علائم شایع اوتیسم هستند.

باید یادآور شد که ما نمی توانیم به شخص مبتلا به اوتیسم، بیمار بگوئیم، زیرا اوتیسم یک بیماری نیست بلکه یک نوع خاص از چگونگی عملکرد مغز افرادیست که با آن متولد شده اند‌. در واقع اوتیسم یک طیف رفتاری است و ممکن است علائم آن در ایام طفولیت و جوانی بیشتر آشکار شود. همچنان این اختلال در مردان ۴ برابر بیشتر از زنان دیده می شود.

به همین ترتیب این بیماری در میان کودکان نوزاد نیز وجود داشته و علائم مهم آن شامل مواردی چون دیر حرف زدن، سختی در تولید کلمات، عدم پاسخ دهی به بزرگتر ها، عدم برقراری تماس چشمی، و عدم علاقه به آغوش کشیدن افراد دیگر می شود .به همین شکل، علائم این اختلال در کودکان بزرگتر نیز شامل موارد مهم شده از جمله مشکل در مکالمه، عدم سازگاری با تغییرات زندگی، و علاقمندی آنها به امور و اشیای خاص می باشد.

همچنان افرادی با اختلال اوتیسم حساسیت شدید نسبت به نور و صدا داشته و این باعث تحریک حواس دیگر آنها می شود. 

در عین حال، این افراد محیط پر سر و صدا را تحمل نمی توانند و بودن در چنین محیط ها باعث می شود خشن و عصبی شوند و حتی گاهی باعث افسردگی آنها می شود.

اما با وجود تغییرات بد که به آن اشاره کردیم، از هر ۱۰ نفر اوتیستیک، ۱ نفر آن دارای مهارت های بسیار خاص می باشد مانند داشتن حافظهء خارق العاده یا نواختن نبوغ آمیز یک وسیلهء موسیقی.

 مواردی که یک فرد  پس از  ابتلا به اوتیسم دچار آن می شود می تواند شامل افسرده گی، اضطراب، اختلال وسواس، مشکلات در هضم و خواب، و حتی چاقی شود. همچنین عللی که ممکن است سبب این طیف اختلال اوتیسم شود می تواند موارد جینتیکی و گاهی تأثیرات محیط تربیت شخص باشد.

در کل باید در نظر داشت که تشخیص به موقع این بیماری در سن ۲ سالگی است اما گاهی افراد برای سال ها متوجه آن نمی شوند و این نگران کننده خواهد بود. به هر حال؛ مشاوره با روان شناسان و تشخیص درست، کمک کننده بوده و در موارد پیشرفته تر استفاده از دارو ها نیز مفید خواهد بود.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323758#takeaway

https://www.nhs.uk/conditions/autism/what-is-autism/

Visited 59 times, 1 visit(s) today
Close