Written by 9:00 ق.ظ Infographics, تکنالوژی, رفتار انسان Views: 168

تعیین سطح هوشیاری ربات ها؛ چت جی پی تی بلندترین رتبه آزمون آی کیو (IQ) را گرفت

تا به حال به این فکر کرده اید که سطح هوش یک ربات هوش مصنوعی چقدر می تواند باشد؟ 

این پرسشی است که یک روان شناس اخیرأ به دنبال پاسخ آن بوده و به نتیجه جالبی دست یافته است.

برای انجام این آزمایش ربات چت چی بی تی به عنوان نمونه انتخاب شده است. طبق مشاهدات محققان؛ این ربات هوش مصنوعی، در هنگام امتحان ضریب هوش؛ اضطراب، تمرکز ضعیف، وعدم تلاش را در خود نشان نمی دهد. 

امروزه امتحان IQ در سطح بزرگسالان بنام وکسلر ( WAIS) خیلی متداول است که در امتحان هوش چت چی بی تی از ویرایش سوم آن استفاده شد. این تست شامل ۶ مرحله امتحان کلامی و ۵ مرحله امتحان غیرکلامی است و نمرات هم از همین ۱۱ مرحله تعیین می شوند که اوسط نمره آن ۱۳۳ است.

البته امتحان غیرکلامی در چت چی بی تی قابل اجرا بود زیرا بیشتر به صورت نوشتاری ارائه می شود اما در مورد هوش کلامی به خصوص در به کارگیری حافظه کوتاه مدت، این ربات نمی تواند آنرا اجرا کند زیرا ظرفیت حفظ اطلاعات مثل شماره یا نام را ندارد.

به همین ترتیب، در مورد چگونگی آزمون باید گفت که اولین پرسش از بخش واژه ها بود. مثلأ از ربات پرسیده شد که به من بگو ابزار یعنی چه؟ بلافاصله ربات هوش مصنوعی پاسخ ارائه کرد که بسیار جامع و با جزئیات کامل بود و در این بخش امتیاز کامل را دریافت کرد. پس از آن پرسش ها از معلومات عمومی آغاز شد. مثلأ از ربات پرسیده شد که پایتخت اوکراین کجاست؟ در پاسخ ربات با دقیق ترین شکل ممکن معلومات ارائه کرد .به همین ترتیب، هنگامی که از ربات پرسش های تحلیلی پرسیده شد، این ربات تمایل داشت به عمیق ترین شکل ممکن وارد جزئیات شود. مثلأ وقتی ازش پرسیده شد که هری پاتر و باگز بانی از کدام جنبه ها ها شبیه هم هستند؟ او در پاسخ وارد جزئیات تاریخچه یی شد؛ در حدی که امتحان گیرندگان خسته شدند.

در نتیجه پس از ختم امتحان، نمرهء هوشی ربات چت جی بی تی با در نظر داشت هوش کلامی، ۱۵۵ تعیین شد که  بالاترین رقم در تست ضریب هوش WAIS است.

اما جدا از نتیجه این آزمایش، روان شناسان باور دارند که در بعضی پرسش های تست هوشی، ربات چت جی بی تی خوب عمل نکرد، مثلا زمانی که ازش در مورد چیزی پرسیده می شد که توانایی انتخاب یکی از آنها را برای پاسخ دهی از دست می داد، به حاشیه می رفت.

گفته می شود، این ربات ها شاید باهوش تر از انسانها باشند ولی با وجود آن ما در بسیاری موارد به استدلال های انسانی و اجتماعی در دنیای واقعی نیاز داریم. زیرا ربات های امثال چت جی بی تی وابسته بر اطلاعات وسیع می باشند نه تحلیل منطقی قضایا.

منابع:

https://www.scientificamerican.com/article/i-gave-chatgpt-an-iq-test-heres-what-i-discovered/?amp=true

https://openai.com/blog/chatgpt

https://www.theguardian.com/technology/chatgpt

Visited 168 times, 1 visit(s) today
Close