Written by 1:00 ب.ظ بلاگ Views: 1,220

دلیل پیدا نشدن رگها در هنگام ترزیق و خون دهی چیست؟

Doctor, nurse in a protective suit taking blood sample in syringe from patient at laboratory. Sample COVID-19 test. Epidemic Coronavirus. Conduct laboratory test – Positive result.

بیشتر افراد معمولأ در یک دورهء از زندگی خود، به دلایل مختلف آزمایش خون می دهند و طوریکه میدانیم گرفتن خون از ورید در قسمت بازو و از نزدیک آرنج انجام می شود. اما گاهی ممکن است این پروسه بنابر  پیدا نشدن رگ خون، جنجالی شود. قبل از همه باید گفت که دلایل زیادی در مورد اینکه چرا پیدا کردن رگهای بعضی ها در هنگام گرفتن خون سخت است، وجود دارد. در این مطلب به بررسی این دلایل می پردازیم.

اولأ عمق و اندازهء رگ ها ممکن است از علت های شایع در نیافتن رگ های خون باشد. به دلیل اینکه گاهی دیده می شود با وجود بستن  تورنیکت در بازو، باز هم رگ های آنها نمایان نمی شود. البته نوع بستن تورنیکت نیز مهم است. به این معنا که اگر خیلی محکم بسته شود، خون نمی تواند به قسمت پایین بازو حرکت کند واگرهم خیلی شل بسته شود خون از زیر تورنیکت حرکت نموده و رگ هویدا نمی شود.

از سوی هم گفته می شود گوشت و چربی بیش از حد در بدن افراد به خصوص قسمت های دست و بازو علت عمیق بودن و نازک بودن رگ ها بوده می ‌تواند. هر چه وزن افراد بیشتر باشد، ممکن است پیدا نموده رگها نیز سخت تر شود.

به همین ترتیب می توان گفت، کم آبی بدن ممکن است علت دیگری برای پنهان شدن رگ ها باشد. همچنان حرارت بدن و حرارت اتاق نیز روی رگ ها تاثیر می گذارند. برای مثال، وقتی بدن ما گرم است، رگ ها گشاده شده و قابل دید میباشند اما در هنگام سردی، بدن هورمون های را تولید می کند تا قطر رگهای ما را کوچکتر کنند.

در همین حال، رگ های عدهء از افراد موقعیت خودشان را تغییر می دهند. به این معنا که هنگام گرفتن خون، با لمس کردن و وارد کردن سوزن، این رگ ها موقعیت خود را تغییر داده و عمل خون گرفتن را دشوار می سازند.

همچنان قابل ذکر است که استرس و اضطراب نیز از عوامل بسیار مهم در پنهان شدن رگ هاست. چون رگ های خون بخشی مهم در واکنش جنگ یا فرار در بدن ما هستند. افرادی عصبی و پراسترس هنگام خون گرفتن رنگ پریده می شوند زیرا رگ های خون در پوست منقبض شده و دیدن آنها دشوار می شود.

در کل عوامل ذکر شده هر کدام در پنهان شدن رگ های افراد هنگام آزمایش نقش دارند و ممکن است افرادی که بیشتر دارو ها را از طریق تزریق استفاده نموده اند رگ های پنهان زیادی داشته باشند و هنگام یافتن آن رگ ها دچار کبودی در ناحیهء بازو شوند.

منابع:

https://www.livescience.com/health/heart-circulation/why-are-some-peoples-veins-hard-to-find

https://www.washingtonpost.com/wellness/2023/07/10/blood-tests-easier-preparation/

Visited 1,220 times, 1 visit(s) today
Close