Written by 11:24 ق.ظ تکنالوژی, رفتار انسان, نجوم‌شناسی Views: 32

جاپان به عنوان پنجمین کشور بر سطح ماه نشست کرد

طبق اخبار جدید اکتشافات فضایی، این بار جاپان توانست فرودگر SLIM را بر روی ماه بنشاند. در واقع این فرودگر توانست دو ماه نورد LEV-1 و LEV-2 را روی ماه رها کند.

کاوشگر SLIM که در ماه سپتامبر به مقیاس کوچک  به فضا پرتاب شد، با نام مستعار “تک تیرانداز ماه” شناخته می‌شود. این کاوشگر دارای فناوری دقیق و بسیار پیشرفته است که که سیستم‌های جدیدی در آن استفاده شده است.

این کاوشگر جاپانی، یک محل فرود نزدیک دهانه کوچک شیولی در یک دشت ماه بنام دریای شهد را هدف قرار داد. به این شکل این کاوشگر می تواند سنگ های موجود در این مکان را مورد مطالعه قرار دهد و درک انسانها را از منشاء ماه بیشتر سازد.

گفته می شود که فرود آمدن در نزدیکی نواحی شیب دار و پر سنگ در اطراف دهانه ها، فرآیند خطرناکی است که اغلب ماموریت ها معمولأ از آن اجتناب می کنند. اما JAXA معتقد است که فرودگر آن دارای فناوری کافی برای برخورد ایمن با زمین های سنگی است.

 به گفتهء سازمان تحقیقاتی جاپان، فرودگر SLIM ممکن است طراحی موثری باشد که نه تنها در مناطق کوچک مورد علاقه در ماه، بلکه در سیارات مانند مریخ نیز می تواند به آسانی فرود آید.

اما متاسفانه یک خبر بد در مورد فرودگر SLIM وجود دارد! مقامات JAXA می گویند که صفحات خورشیدی کاوشگر SLIM طبق برنامه کار نکرده و در سطح ماه برق تولید نمی کنند. اگر این مشکل برطرف نشود، SLIM می تواند برای همیشه خاموش باقی بماند زیرا بطری ها فقط برای چند ساعت می توانند از فرودگر پشتیبانی کنند‌‌.

در کل، مأموریت های فرود روی ماه طی سال های اخیر بیشتر شده و شکلی از رقابت های فضایی را به خود گرفته است. به همین تازگی ها، کشور هند پس از آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سابق، و چین، چهارمین کشوری شد که ماموریت فرود اولین فرودگر Chandrayaan-3 خود را روی ماه انجام داد. حالا هم جاپان به عنوان پنجمین کشور در این عرصه شناخته می شود.

منابع:

https://www.space.com/japan-moon-landing-success-slim-spacecraft

https://edition.cnn.com/2024/01/19/world/japan-moon-sniper-landing-mission-scn/index.html

https://amp.theguardian.com/science/2024/jan/19/japan-slim-spacecraft-lands-on-moon-but-struggles-to-generate-power

https://global.jaxa.jp/countdown/slim_special_site.html

Visited 32 times, 1 visit(s) today
Close