Written by 9:00 ق.ظ Infographics, خبرهای ساینسی, رفتار انسان Views: 153

چرا گاهی فکر کردن مانع خواب ما می شود؟

بدون شک افکار ما در فعالیت های  روزانه و حتی استراحت یا خواب ما نقش مهمی دارند. ذهن مغشوش و در هم بافته با هزاران چون و چرا، قطعأ خواب سالم را از مغز شما می گیرد. حتی ممکن است افکاری که هنگام خواب سراغ شما می آیند، بیشتر از وزوز یک پشه آزار دهنده باشد. اما واقعأ توضیح علمی این تجربه چیست و اصلا مغز هنگام خوابیدن ما چکار می کند؟

نخست از همه باید گفت که آنچه قبل از خواب تجربه می کنید یا می بینید به عنوان تصاویر حسی بصری در مغز ایجاد می شوند. افرادی که خواب بهتر دارند این تصاویر را واضح می بینند مثل دیدن افراد و اشیا. در حالی‌که افراد مبتلا به بی خوابی تجربیات بصری کمتر و افکار ناخوشایندتری دارند. از سوی هم این افراد در هنگام خواب استرس دارند. جالب این‌جاست که هرقدر شما برای خوابیدن بیشتر تلاش کنید، بیشتر بیدار می مانید. 

در واقع مغز افراد مبتلا به بی خوابی به دنبال برنامه ریزی روز بعد می باشد و به این شکل نگرانی ایجاد شده باعث مختل شدن خواب آنها می گردد.

در همین حال، برای رفع این اختلال، بعضی از روش های مبتنی بر روان شناسی وجود دارند که می‌توانند کمک کننده باشند. یکی از این روش ها،《تمرکز مجدد شناختی》است. در اصل این روش جای‌گزینی افکار خوشایند بجای افکار ناخواسته است. مثلأ هنگام خواب تنها به یک مورد تمرکز نموده و از پراکندگی ذهنی جلوگیری کنید. فرضأ اگر علاقه به دیکوریشن اتاق خواب خود دارید می توانید هنگام خواب، روی این مورد برنامه ریزی کنید. 

روش دیگر برای بهبود خواب، مدیتیشن یا آرامش ذهنی است. نشخوار ذهنی با انجام مدیتیشن می تواند رفع شود و این باعث بهتر شدن خواب می شود.

به همین ترتیب، ثابت نمودن اوقات خواب نیز می تواند در خواب بهتر افراد کمک کننده باشد، به این معنا که شما می توانید تعیین کنید چه زمان بخوابید و چه زمان بیدار شوید. زیرا ممکن است مغز به این اوقات معینه عادت کند.

در کل موارد ذکر شده می توانند روش های مفید برای جلوگیری از هجوم افکار ناخواسته در هنگام خواب باشند و باعث یک خواب بهتر شوند.

منابع:

https://theconversation.com/what-do-people-think-about-when-they-go-to-sleep-207406

https://www.scientificamerican.com/article/what-happens-in-the-brain-during-sleep1/

https://www.nbcnews.com/better/amp/ncna805276

Visited 153 times, 1 visit(s) today
Close