Written by 5:35 ق.ظ خبرهای ساینسی Views: 18

پشک ها ۲۷۶ حالت چهره دارند، اما چرا؟

براساس تحقیقات جدید، پشک ها حدودأ ۲۷۶ حالت چهره دارند که هر کدام نشان دهندهء خواسته های مختلف آنها می باشد. همهء این حالات و عبارات محصول تکامل گربه سانان است. این حالات چهره با اهلی شدن آنها نیز ارتباط دارد و گفته می شود اهلی شدن و ارتباط بین پشک ها و انسانها قدمت ۱۰۰۰۰ ساله دارد. اما‌ احساسات پشک ها ناشی از چیست؟

باور بر اینست که  از علت های اصلی چنین رفتار ها بیان خواسته ها و نیاز های مطلوب آنهاست که از صاحبان خود خواهانند، و اکثرأ عملی می شوند. 

در این مورد، بریتانی فلورکیویچ روان شناس تطبیقی و تکاملی در کالج لیون همراه با تیم تحقیقی روی ۵۳ پشک مو کوتاه اهلی در انواع مختلف تحقیق نموده است. در این آزمایش حرکت مختلف چشم ها، گوش ها، و لب ها را بررسی نمودند. برخی از این حالات چهره یی عبارت دوستانه را نشان می دادند نه تهاجمی، مانند گوش ها و بروت ها به جلو با چشم های بسته. اما به قول محققان، برخی از آن حالات چهره نوعی《صورت بازی》است، مثلا گوش ها و بروت ها به جلو و دهان به عقب کشیده شده در گوشه ها، که این وضعیت معانی واضح ندارند. از سوی دیگر لیس زدن لب نیز می تواند نشان دهد که پشک می خواهد چیزی بخورد. اما وقتی پشک شما با مردمک های تنگ و گوش های صاف ظاهر می شود، نشانهء غیردوستانه است.

به همین ترتیب، بروت ها در تشخیص حالات چهره پشک ها رول مهم دارند، مثلأ پشک های خوشحال تقریبأ بروت های رو به جلو و در حالت ناراحتی بروت های افتاده دارند. از سوی دیگر، استفاده از نرم افزار  CatFACS در تشخیص حالات چهره در پشک ها بسیار کمک کننده است. شما با این کدگذاری می توانید حتی ظریف ترین حرکات عضلانی را شناسایی کنید. این عملکرد مشابه با نرم افزار ELAN است که به کاربران اجازه می دهد عبارات را در سطح میلی ثانیه بخوانند.

قابل ذکر است که این سیستم های کدگذاری بسیار حساس بوده و می توانند نکات ظریف را در نظرگرفته و عبارات را تعیین کنند.

فرض کنید شما با خندیدن نشان می دهید که خوشحال هستید اما در واقع با بررسی حرکات چشم شما می توان واقعیت را فهمید که این موضوع برای پشک ها نیز قابل تطبیق است.

اما با وجود تحقیقات گسترده هنوز هم بسیاری از معانی حالات عبارات پشک ها شناخته نشده است. از سوی دیگر نیاز است که بسیاری از  رفتارهای پشک ها جدا از شاخص های مانند وضعیت چشم بررسی شود.

منبع: 

https://www.nationalgeographic.com/premium/article/cats-facial-expressions-pets-behavior

Visited 18 times, 1 visit(s) today
Close