Written by 10:00 ق.ظ خبرهای ساینسی Views: 19

طیارهء که سوخت آن از روغن خوراکی است

براساس یک خبر جدید، طیارهء سوپر جامبو 380ای پروازی را با انرژی روغن خوراکی به پایان رساند. در این پرواز آزمایشی سه ساعته از یک موتور استفاده شد که کاملأ سوخت آن از روغن خوراکی که ما در آشپزخانه های خود استفاده می کنیم، به دست آمده بود. این پرواز سه ساعته از فرودگاه بلاگناس در تولوز، مقر شرکت فرانسوی آیرباس انجام شد.

طیارهء ای380، سوخت هوانوردی پایدار یا اس ای اف را که عمدتآ از روغن خوراکی و چربی های زاید ساخته شده است، به حیث انرژی به مصرف رساند و این سوخت در داخل یک موتور رولزرویس ترنت ۹۰۰ مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از رسیدن یک طیاره ای380  به تولوز؛  طیارهء بعدی ای380، از تولوز به مقصد نیس به پرواز برخاست. این پرواز دوم در واقع به عنوان یک پرواز نظارتی بر جریان سوخت اولیه انجام شد.

قابل ذکر است که شرکت  توتال انرژی، یک شرکت مستقر در نرماندی فرانسه، سوخت مورد نیاز این پرواز را تامین کرده است. به همین ترتیب، باید ذکر کرد که سوخت اس ای اف نوعی سوخت موتور جت هاست که از مواد قابل تجدید ساخته می شود و شرکت مذکور استرها و اسید های چرب را عاری از مواد معطر و گوگرد ساخته اند.

همچنان باید گفت که این اولین  آزمایش از این نوع نیست، در واقع شرکت آیرباس سال گذشته نیز یک طیاره ای319نیو را با سوخت روغن خوراکی به پرواز در آورد، اما آنچه مهم است، دریافت گواهینامه برای استفاده دایم از این سوخت است. شرکت مذکور مدعی است که می تواند میزان کاربن خالص در جریان سفر های هوایی را با استفاده از این سوخت تا ۷۱ درصد کاهش دهد.

منابع:

https://amp.cnn.com/cnn/travel/article/airbus-a380-saf-cooking-oil-scn/index.html

https://aircraft.airbus.com/en/aircraft/a380-unique-passenger-experience

https://aircraft.airbus.com/en/aircraft/a380-unique-passenger-experience

https://www.iata.org/contentassets/d13875e9ed784f75bac90f000760e998/saf-what-is-saf.pdf

Visited 19 times, 1 visit(s) today
Close