Written by 5:53 ق.ظ خبرهای ساینسی Views: 12

چین به دنبال پرورش گیاهان در فضاست

طبق آخرین اخبار ماموریت های فضایی، اینبار چین توانسته است کاهو و بادنجان رومی را در ایستگاه فضایی تیانگونگ رشد دهد.

در واقع این ماموریت توسط فضانوردان شینزو ۱۶ در ایستگاه تیانگونگ چین انجام شده است که در نتیجهء آن، این دو نوع از سبزیجات در آنجا پرورش یافته است. قابل ذکر است که جینگ هایپینگ به عنوان فرماندهء ماموریت و دو همکار او در جریان ماموریت شان بخشی از تحقیقات خود را صرف پروش سبزیجات نمودند. همچنان آنها پس از تکمیل ماموریت، ایستگاه را به خدمه های جدید واگذار می کنند و دوباره به زمین برمی گردند.

در واقع، تولید منابع غذایی طبیعی در فضا یک ماموریت جدید نبوده بلکه ناسا از سال ها به اینسو به دنبال راهی برای تامین این منابع برای فضانوردان در فضا است، زیرا غذای فضانوردان در ایستگاه فضایی، یک غذای خشک و بسته بندی شده با مولتی ویتامین می باشد که نمی تواند ضرورت های طبیعی بدن آنها را تأمین کند. در اصل مأموریت های مانند شینزو ۱۶ برای تولید منابع غذایی طبیعی در فضا برنامه ریزی می شوند. اما آنچه چالش برانگیز است چگونگی رشد گیاه در محیط بدون نور خورشید و یا جاذبهء زمین می باشد.

به همین ترتیب، باید ذکر کرد که در این مأموریت فرمانده جینگ با استفاده از یک مجموعهء تجهیزات تخصصی یا دستگاه کشت سبزیجات بنام ECLSS، توانست به گیاهان فرصت استفاده از کاربن دای اکساید برای تولید اکسیجن و انجام عملیه فوتوسنتیز را دهد. از سوی هم این دستگاه زمینهء تعرق آب در گیاه و بازسازی دوباره آنرا نیز فراهم می کند.

فضانوردان در آغاز ماموریت شینزو ۱۶ در ایستگاه فضایی تیانگونگ، چهار دسته کاهو برداشت کرده اند و در دومین مرحله بادنجان رومی گیلاسی و پیاز سبز برداشت شد.

آنچه این آزمایش را مهم می نماید، ‌بررسی نتایج این تحقیق و مقایسهء آن با چگونگی رشد گیاهان در زمین است که می تواند بخشی از یک برنامهء دراز مدت برای کمک به اکتشافات اعماق فضا باشد.

منابع:

https://www.livescience.com/space/space-exploration/china-successfully-grows-lettuce-and-tomatoes-aboard-tiangong-space-station

https://www.nasa.gov/exploration-research-and-technology/growing-plants-in-space/#:~:text=The%20first%20growth%20test%20of,dwarf%20wheat%20for%20five%20weeks

Visited 12 times, 1 visit(s) today
Close