Written by 9:01 ق.ظ بلاگ Views: 20

ساخت گوشت در آزمایشگاه؛ حقیقت علمی یا داستان تخیلی؟

تصور کنید یک تکه گوشت ساخته شده در لابراتوار مقابل شما گذاشته می شود، قبل از هر چیزی، چه فکر می کنید، این گوشت چطور و با چه مکانیزمی ساخته شده است؟

تولید گوشت در آزمایشگاه، دیگر داستان علمی تخیلی نیست. امروزه در آزمایشگاه های جهان انقلاب بزرگ در عرصه غذاسازی رخ داده است.

ساخت گوشت در فلاسک های آزمایشگاه عجیب به نظر می رسد اما چه باور کنید چه نکنید، این یک واقعیت است و می توان آنرا نمونه ای از آینده غذا در جهان دانست. گوشت پروش یافته در لابراتوار برای اولین بار در آزمایشگاه دانشگاه ماستریخت در سال ۲۰۱۱م ساخته شد. دو سال پس از آن اولین همبرگر که در آن از این گوشت استفاده شده بود توسط دانشمندان ساخته شد‌.

در واقع پرورش گوشت در آزمایشگاه ها چیزی شبیه ترمیم و پرورش بافت های مختلف می باشد. به گونهء که سلول های نمونه از حیوان مورد نظر گرفته شده و در یک ظرف گرم با محلول های زمینه سازِ رشد که حاوی نمک ها، پروتئین و کاربوهادریت می باشد قرار داده می شود و در هر ۲۴ ساعت سلول ها دو برابر می شوند. 

این گوشت ها در محیط استریل ساخته می شوند. یک محیط لابراتواری که از ایجاد عفونت و رشد میکروب جلوگیری می کند. به این شکل گوشت کشت شده با گوشت حیوان ذبح شده در حوزه بهداشتی، برتری خاص خود را دارد.

گوشت تولید شده مزه، بو، و ظاهر گوشت معمولی را دارد و به گفته دانشمندان در این عملکرد تنها حیوان از معادله حذف شده است.

امروزه سنگاپور بیشترین میزان استفاده از گوشت آزمایشگاهی را دارد و پس از آن آمریکا دومین کشوریست که حامی استفاده از گوشت آزمایشگاهی شناخته می شود. یک نمونهء آن استفاده از این گوشت در یک رستورانت در سانفرانسیسکو است.

شاید شما در مورد خوردن گوشت کشت شده، تردید داشته باشید اما نگران نباشید، چون شما تنها نیستید. افرادی زیادی هستند که مانند شما فکر می‌ کنند. زیرا استفاده از گوشت کشت شده جنبه های اخلاقی و مذهبی دارد. مثلا علمای دینی در این مورد تا حال دچار تردید عمیق هستند. چه فتوای صادر کنند در مورد اینکه آیا استفاده از این گوشت حلال است یا حرام.

به هر صورت، در اخیر باید ذکر کرد که این فناوری می‌تواند دستاورد های خیلی مهم در عرصه آینده غذا در جهان ایجاد کند. با این نحوه تولید غذا، می‌توان از کشتار میلیون ها حیوان و استفاده از گوشت آنها منحیث غذا جلوگیری کرد، و اما آنچه پرسش برانگیز است چگونگی معمول سازی استفاده از این تولید آزمایشگاهی در جوامع مختلف می باشد.

منابع:

https://www.sciencefocus.com/science/what-is-lab-grown-meat-a-scientist-explains-the-taste-production-and-safety-of-artificial-foods

https://www.nationalgeographic.com/premium/article/lab-grown-cultured-meat-alternatives

https://www.scientificamerican.com/article/lab-grown-meat-approved-for-sale-what-you-need-to-know/

Visited 20 times, 1 visit(s) today
Close