Written by 3:37 ب.ظ خبرهای ساینسی Views: 17

رابطهء عجیب جینیتیکی خفاش با انسان!

براساس اخبار و اکتشافات جدید علمی، آنچه در خفاش ها دلیل ایجاد اندام های به هم پیوستهء پرده مانند شده است در واقع  نتیجهء جهش یک جین تکاملی مضر برای گونهء ما بوده است که این جین با ورودی های تقویت کننده، فعال شده و دچار جهش تکاملی می شود. به عبارت دیگر، آنچه در گونهء انسان می تواند ناهنجاری های اندامی ایجاد کند، در خفاش ها می تواند یک جهش کمکی برای زیست بهتر در طبیعت باشد.

در واقع به دلیل اطلاعات محدود محققان از چگونگی راز پرواز قدرتمند خفاشان، پروسهء جینیتیکی در آنها معمای حل نشده برای دانشمندان بود‌. با کشف جهش در یک جین خاص بنام Ripk4 معلوم شد که این تغییر حدود ۵۰ میلیون سال قبل در بدن خفاش ها رخ داده است.

قابل ذکر است که غشای بنام پاتاگیا، اندام ها و انگشتان خفاش ها را به هم وصل می کند و این موضوع  در پرواز آنها نقش دارد. در همین حال، براساس مطالعهء جدید روی جینین خفاش ها معلوم شد که این حیوانات زمانی در بایوم خشکه زیست داشتند ولی روند تکامل خفاش های امروزی تغییرات مهم از زمین به آسمان در چگونگی زیست آنها ایجاد نموده است که آن هم شکل گیری پلاژیوپاتاگیوم در کنار بدن جینین آنها و وسیله مهم برای پرواز است.

این غشای خاص به بال های نازک خفاش کمک میکند تا به بهترین شکل ممکن پرواز کنند. این اندام همچنان در گونه های مختلف خفاش ها، شکل های متفاوت دارد‌.

از سوی هم باید در نظر داشت که این جهش در جین ها می تواند پوست را تغییر دهد که نمونهء آنرا در انسان ها، موش ها، و خفاش ها شاهد هستیم. یک مثال از این تغییرات، شکاف لب یا شکاف کام است. چنانچه در گونه های مختلف خفاش ها این ویژگی وجود دارد که می تواند در ایجاد پژواک نقش داشته باشد.

در کل باید گفت که این کشف می‌ تواند پیامد مهمی در درک انسان از چگونگی شکل گیری ناهنجاری های اندام انسان ها کمک کننده باشد. به این معنا که با درک علت جینتیکی بال های خفاش ها میتوان راه های را برای شناخت و رفع پروسهء ایجاد چنین اندام های نامنظم در انسان ها دریافت نمود.

منابع:

https://www.scientificamerican.com/article/mutated-gene-that-causes-webbed-limbs-in-humans-may-have-given-bats-wings/

https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2016/03/28/scientists-investigate-the-weird-genetics-of-bat-wings/

Visited 17 times, 1 visit(s) today
Close