Written by 1:49 ب.ظ خبرهای ساینسی Views: 13

ایجاد شدن شکاف در اتموسفیر زمین؛ آیا این شکاف می تواند یک تهدید باشد؟

طبق آخرین اخبار از فعالیت های مختلف در حوزه هوا-فضا، موشک فضایی ایالات متحده ممکن است یک شکاف در بخش یونوسفیر زمین ایجاد کرده باشد.

این موشک که به تاریخ ۱۴ سپتامبر به فضا پرتاب شد  و پس از ۲۷ ساعت با ثبت رکورد در مرحلهء عملکرد و اطلاع رسانی قرار گرفت، در زمان آغاز فعالیت خود سوراخی در بخشی از اتموسفیر زمین ایجاد کرده است که باعث نگرانی فعالان محیط زیست شده است. همچنان، این موشک حامل یک ماهواره نظارتی به نام Victus Nox از نیروی فضایی ایالات متحده بود که پرتاب آن به صورت زنده پخش نشد و این هم باعث تعجب جامعه اکتشافات فضایی شده است. 

در زمان پرتاب موشک و حرکت مستقیم آن یک توده ابر عجیب در ۱۰۰۰ مایلی (۱۶۰۰ کیلومتری) زمین ایجاد شد و اما پس از آن یک درخشش سرخ کم رنگ در آسمان دیده شد که نشان دهنده سوراخ شدن یونوسفیر است. (یونوسفیر یک طبقه از جو زمین است که ۵۰ تا ۴۰۰ مایل امتداد دارد و به دلیل فعالیت های اکتشافی، بیشترین آسیب را می بیند.)

این اولین بار نیست که در طبقه یونوسفیر شکاف ایجاد می شود؛ در ماه جولای سال جاری پرتاب موشک فالکون-۹ اسپیس ایکس، لکه های سرخ رنگ بزرگ در آسمان آریزونا ایجاد کرده بود. اما باید یادآور شد که موشک ها زمانی که در مرحله دوم سوخت می رسند در قسمت وسطی یونوسفیر بین ۱۲۵ تا ۱۸۵ مایل واقع می شوند و این باعث ایجاد حفره در آن قسمت می شود.  در این ارتفاع،  مقدار زیاد کاربن دای اکساید و بخار آب موشک باعث می شود که اتم های اکسیجن یونیزه (تبدیل به ایون) شوند و دوباره ترکیب شده به اکسیجن طبیعی تبدیل شوند و این فرآیند باعث تحریک و انتشار آن ها به شکل نور می شود؛ چیزی شبیه تشکیل شفق های قطبی‌.

در اخیر باید گفت که با وجود ایجاد تغییر در جو زمین، این موضوع نمی تواند تهدید خاص برای موجودات روی زمین حساب شود. زیرا کره زمین خصوصیت عجیب دارد و آن هم خود ترمیمی است. درواقع این حفره ها در اتموسفیر در عرض چند ساعت دوباره بسته می شوند. اما با آن هم گروه های محیط زیست از دولت ایالات متحده به دلیل پرتاب موشک ها همواره شکایت می کنند.

منبع:

https://www.livescience.com/space/space-exploration/us-space-force-may-have-accidentally-punched-a-hole-in-the-upper-atmosphere

Visited 13 times, 1 visit(s) today
Close