Written by 10:00 ق.ظ خبرهای ساینسی Views: 47

هوش مصنوعی در خدمت انسان؛ فناوری تبدیل سیگنال های مغزی به جملات قابل فهم

براساس نتیجه یک تحقیق جدید، دانشمندان با استفاده از سیستم ارتباط مغز با کمپیوتر (بی سی آی)، توانستند به یک زن مبتلا به فلج ناشی از سکته مغزی  امکان این را دهند تا از طریق این سیستم صحبت کند.

این یک دستاورد بزرگ در عرصه فناوری امروزی است‌ زیرا چنین مودل پردازش کلمات، با سنتیز سیگنال های مغزی یک اقدام بی نظیر در تاریخ بشر است. این مودل هوش مصنوعی که یک آواتار دیجیتال است سیگنال های مغزی را با سرعت ۸۰ کلمه در یک دقیقه رمزگذاری می کند که نسبت به همه تکنولوژی های فعال در این عرصه پیشرفته تر می باشد.

در این مورد داکتر ادوارد چانگ، رئیس جراحی مغز و اعصاب موسسه (UCSF) و شخصیتی که در این تحقیق بیش از یک دهه کار نموده است با همکارش پر‌وفیسور جین رابرتسون می گویند:《 در این پژوهش هدف ما بازگردان یک راه کامل برای ارتباط است که آن هم صحبت کردن با دیگران می باشد. این پیشرفت ما را به درمان این چنین بیماران یک قدم نزدیک تر می سازد.》

قبلأ تیم تحقیقاتی به رهبری آقای چانگ نشان داده بودند که  امکان رمزگشایی سیگنال های مغزی در افرادی که سال ها قبل دچار سکته مغزی شده اند نیز وجود دارد که این رابطه مغز با کمپیوتر نه تنها در ساحه کلمات بلکه با حرکاتی چهره فرد نیز کار میکند.

برای توضیح روش این پژوهش، ابتدا دکتر چانگ یک مستطیل نازک به اندازه یک کاغذ که شامل الکترودها بود، روی سطح مغز یک فرد مبتلا به فلج در مناطق مشخصی کشت کرد. الکترودها، سیگنال‌های مغزی این مناطق را که بر اثر سکته مغزی آسیب دیده بودند، تعقیب می‌کردند. اگر مسیر دچار مشکل نباشد، این سیگنال‌ها به عضلات، زبان، حنجره و فک فرد مفلوج متصل می‌شدند. سپس، سیمی که به سر فرد نصب شده بود، به کامپیوتر متصل شد. تیم تحقیقی برای هفته‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، الگوریتم‌های مشخصی را به این سیستم آموزش دادند که شامل عبارات و کلمات مختلف بودند. لازم به ذکر است که این فرآیند تا زمان تشخیص صداها توسط کامپیوتر ادامه داشت.

با استفاه نرم افزار شبیه سازی و متحرک سازی حرکات و ماهیچه های صورت این محققین توانستند تا با سیگنال های فرستاده شده از مغز آن زن در هنگام صحبت کردن یا تبدیل آنها به حرکت صورت، یک پروسه دقیق رابطه مغز و کمپیوتر را ارائه دهند. 

در اخیر باید یادآور شد که این یک دستاورد مهم در عرصه فناوری است که می تواند در حوزه شناخت انسان ها از مغز و چگونگی عملکرد سیگنال ها و رفع مشکلات در اتصال های مغزی کمک کننده باشد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/08/230823122530.htm

Visited 47 times, 1 visit(s) today
Close