Written by 1:00 ب.ظ بلاگ Views: 99

جهان در هر ثانیه چقدر بزرگ میشود؟

حدود ۱۳.۸ میلیارد سال قبل، کیهان با یک انفجار بزرگ (بیگ بنگ) شکل گرفت و از همان زمان تا کنون جهان هستی همواره در حال انبساط است. پدیدهء انبساط عالم از درون به بیرون که برای اولین بار توسط ادوین هابل کشف شد، داستان جدید را در مشاهدات کیهان شناسی ما شکل داد و امروزه با اندازه گیری کمیت ثابت هابل چگونگی انبساط کیهان مطالعه می شود. 

در واقع آنچه ما به عنوان مشاهدات کیهانی می شناسیم با دو روش تعریف می شوند؛ یکی اندازه گیری انفجار ابرنواختر هاست که تحلیل و تجزیهء طیف رنگی آنها برای ما تغییر فاصلهء ابرنواختر ها را نشان می دهد. ثانیأ، بررسی پس زمینه میکروویو (ریز موج) کیهانی سی ام بی و تابش باقی مانده آنست. این دو روش در دریافت داده های ریاضیکی برای پدیده انبساط یا همان اندازه گیری دقیق “ثابت هابل” استفاده می شود.

اما، آنچه دانشمندان را سرگردان نموده است، ناسازگاری نتایج این دو روش است. به گونهء که داده های سی ام بی، سرعت انبساط را حدود ۴۱.۹ مایل (۶۷.۵ کیلومتر) در ثانیه در هر مگاپارسک (حدود ۳.۲۶ میلیون سال نوری) نشان می دهد. اما داده های ابرنواختر ها، سرعت انبساط را حدود ۴۶ مایل در ثانیه در هر مگاپارسک نشان می دهد. در نتیجه، این ناسازگاری باعث می شود دانشمندان در مدل استندرد کیهانی خود بازنگری کنند.

به همین دلیل، یک تیم تحقیقاتی بین المللی برای اندازه گیری دقیق ثابت هابل مامور شده است. اما این بار آنها باید از روش جدید استفاده کنند که آنهم بررسی عدسیهء جاذبه یی انشتین است. باید یادآور شد که به دلیل تابش نور ستارگان در مسیر میدان جاذبه یی فضا-زمان، ممکن است آنچه ما از ابرنواختر ها دریافت می کنیم داده های کامل در مورد آنها نباشد، که این باعث اختلاف داده ها شده و برای همین دانشمندان باید پدیدهء عدسیه جاذبه یی را نیز در نظر داشته باشند.

سپس، بعد از اینکه ابرنواختر ، به عنوان نمونه در تحقیق انتخاب شد، با بررسی مسیر نور و در نظر داشت تاخیر زمانی آن تا رسیدن به ما، مقدار ثابت هابل حدود ۴۱.۴ مایل بر ثانیه در هر مگاپارسک تعیین شد. این مقدار با اندازه به دست آمده از سی ام بی بسیار نزدیکتر است و با مقداری که از ابرنواختر ها به دست آمده بود اختلاف زیادی دارد.

در اخیر باید گفت که با وجود موارد ذکر شده، دانشمندان نمی توانند اندازهء به دست آمده از ابرنواختر ها را نادیده بگیرند و در واقع آنها نیاز دارند مدل های بیشتری برای بررسی این پدیده جمع آوری کنند.

منابع:

https://www.space.com/hubble-constant-measured-supernova-gravitational-lensing#:~:text=Data%20from%20the%20CMB%20suggests,3.26%20million%20light%2Dyears).

https://www.scientificamerican.com/article/what-is-the-cosmic-microw/

Visited 99 times, 1 visit(s) today
Close