Written by 1:00 ب.ظ بلاگ Views: 76

موهای سفید بیانگر چیست؟ آیا امکان دارد دوباره سیاه گردند؟

شاید شما گهگاهی شنیده باشید که می گویند مو های یک فرد به دلیل غصهء بیش از حد یک شبه سفید شد. اگر چه این داستان ها واقعیت ندارند اما در روند تدریجی، به دلیل فشار های روانی، رنگ مو می تواند تغییر کند. زیرا براساس مطالعات اخیر، محققان دریافتند که استرس عامل تغییر رنگ مو از سیاه به خاکستری و حتی سفید می باشد. اگرچه این تغییر رنگ مو به دلیل استرس، در میان عوام همیشه یک واقعیت بوده اما شواهد علمی موضوع را جذاب تر می کند، به خصوص زمانی که در نتیجهء تحقیقات محققان در دانشگاه کلمبیا، معلوم شد که ممکن است رنگ مو پس از رفع استرس دوباره به رنگ اولی خود باز گردد. 

قابل ذکر است که در ابتدا این مطالعه روی موش ها انجام شد، و نتیجهء آن نشان داد که دائمی بودن موهای خاکستری به دلیل استرس یک باور اشتباه است. با بیان واضح تر، محققان پس از انجام آزمایش به این نتیجه رسیدند که براساس مکانیزم طبیعی بدن، پیگمنت های رنگهء موجود در مو، به مو های خاکستری اجازه می دهند که به حالت اولی خود برگردند.

A confident, sad, mature man with gray hair and beard generated by artificial intelligence

از سوی هم ممکن است رنگ موی یک فردی پراسترس، در چشم ما تغییر چندانی نکرده باشد، اما اگر رنگدانه های آن دقیق اسکن شوند، تغییر آن مشاهده خواهد شد. این کاریست که محققان انجام دادند و متوجه شدند که رنگدانه ها با کاهش استرس به وضعیت اولی برگشتند. گفته می‌شود که میتوکندریا و فولیکول های موجود در مو، هردو در سفیدی آن نقش دارند. به دلیل اینکه میتوکندریا، علاوه بر تولید انرژی در سلولها، وظیفهء رساندن سیگنال ها را نیز دارد و از سوی هم با افزایش سیگنال های استرس، سطح فولیکول های مو تغییر کرده و رنگ مو عوض می شود.

به همین شکل به باور محققان حوزهء بیولوژیک، همان طور که تنهء یک درخت اطلاعات مهم در مورد گذشتهء آن می دهد، ساقه موهای ما نیز اطلاعات دقیق در مورد تاریخچهء بیولوژیکی ما می دهد و از سوی دیگر، این عملکرد موها نشان دهندهء انعطاف پذیری بدن انسان در روند پیری است. 

این در حالیست که امروزه اکثر محققان باور دارند که پیری در انسان ها یک فرآیند بیولوژیکی خطی و ثابت نیست بلکه قابل دستکاری است. به همین منظور؛ در بیشتر کشورها دانشمندان با مهندسی جینیتیکی به دنبال کشف راز پیری در بدن انسان ها هستند تا این روند را بطی و یا حتی متوقف سازند.

An old man

اما در کل باید در نظر داشت که برگشت پذیری رنگ مو به حالت اولی، بستگی بر سن افراد نیز دارد. به این معنا که احتمال برگشت رنگ مو برای یک فرد ۷۰ ساله با استرس شدید، خیلی پایین است در حالی که  یک نوجوان ظرفیت این برگشت پذیری را بیشتر در خود دارد.

منابع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210622154339.htm

https://www.today.com/health/stress-turns-hair-gray-it-s-reversible-study-finds-today-t224667

https://www.scientificamerican.com/article/gray-hair-can-return-to-its-original-color-mdash-and-stress-is-involved-of-course/

Visited 76 times, 1 visit(s) today
Close