Written by 10:00 ق.ظ خبرهای ساینسی, نجوم‌شناسی Views: 21

تولید آکسیجن در مریخ؛ آیا رویای زیست در سیاره سرخ به واقعیت نزدیک شده است؟

طبق آخرین اخبار به دست آمده از مریخ و طی در یک آزمایش برنامه ریزی شده، مریخ نورد پرسویرنس یا آکسیجن قابل تنفس را در دستگاهی به اسم موکسی تولید نموده است که می تواند یک انسان بالغ برای سه روز از آن استفاده کند. 

نتیجهء چنین آزمایش با دستگاه موکسی در نوع خود دستاورد بی نظیر است. اما اینکه چطور پرسویرنس با استفاده از دستگاه موکسی به چنین موفقیت دست یافته است، در این مطلب به آن می پردازیم.

قابل ذکر است که مریخ نورد پرسویرنس در سال ۲۰۲۱ م روی مریخ ماموریت خودش را آغاز کرد و با حمل دستگاه موکسی و با استفاده از منابع موجود در این سیاره،‌ در جریان کاوشگری از کاربن دای اکساید موجود در مریخ، توانست در داخل دستگاه موکسی آکسیجن قابل تنفس را تولید نماید. روال تولید آکسیجن در این دستگاه به گونه ای است که در نخست کاربن دای اکساید موجود در این سیاره که ۹۵ درصد جو نازک آن را تشکیل می دهد، توسط دستگاه گرفته شده و اتوم های آکسیجن از آن جدا می شوند. آنچه در پایان باقی می ماند آکسیجن حبس شده در کپسول های ایمن و مقداری مواد اضافی است که به شکل کاربن مونو اکساید به فضا منتشر می شود. قابل یادآوری است که آزمایش مذکور ۱۶ بار عملی شد تا به این نتیجه دست یافت.

به همین ترتیب، ترودی کورتس مدیر نمایش فناوری در اداره ماموریت فناوری فضایی یا اس تی ام دی در مقر ناسا در واشنگتن ضمن ابراز خوشحالی در خصوص این دستاورد بزرگ از پشتیبانی این اداره در استفاده از فناوری موکسی یادآوری کرد و این موفقیت را یک گام بزرگ در عرصه فناوری فضایی دانست.

بر اساس گفته های ناسا، آکسیجن تولید شده نه تنها برای ساکنین سیاره مریخ در آینده، بلکه برای ساخت سوخت های موشکی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنان، این فناوری می تواند گامی بزرگ در عرصه سکونت های انسانی در دیگر سیارات باشد، ولی موارد مهم تر دیگری نیز وجود دارد که سد راه تحقق این رویا هاست. برای مثال، درجه حرارت در مریخ آن قدر پایین است که حد اوسط آن به ۸۰- فارانهایت درجه می رسد یعنی چیزی در حدود ۶۲- درجه سانتی گرید. 

از سوی دیگر، فشار اتموسفیر در این سیاره خیلی پایین است که می تواند خون را در بدن به جوش آورد. همچنین، عدم وجود لایه اوزون  در جو این سیاره باعث پخش انواع تشعشعات سرطان زا می شود.

در نتیجه، باید گفت که تا زمان غلبه بر این مشکلات، قطعأ سکونت در مریخ رویای بیش نیست و  تا آن زمان ربات های چون پرسویرنس چشم و گوش بشر در این سیاه سرخ خواهند بود.

منبع : 

https://www.livescience.com/space/space-exploration/in-a-1st-nasas-perseverance-rover-makes-breathable-oxygen-on-mars

Visited 21 times, 1 visit(s) today
Close