Written by 10:00 ق.ظ خبرهای ساینسی Views: 35

کشف آخرین غذای یک دایناسور قبل از انقراض

دو محقق بنام های داکتر دارلا زلیتنسکی و داکتر فرانسوا ترین، با بررسی فوسیل یک دایناسور ۷۵ میلیون ساله به کشف آخرین غذای یک دایناسور دست یافتند. براساس مطالعات جدید که از سوی این دو دانشمند انجام شد، آنها توانستند کشف کنند که یک دایناسور قبل از انقراض، در آخرین وعده غذایی خود دو چوچه دایناسور را بلعیده بود.

در نخست همه فکر می کردند که این فوسیل کشف شده مربوط به تی رکس هاست. همان گونه که دارلا زلیتنسکی می گوید: “شواهد بسیار قوی نشان می دهد که تیرانوسور ها یا تی رکس ها، رژیم غذایی خود را با بزرگ شدن به شدت تغییر داده اند اما دانشمندان بعدا فهمیدند که فوسیل کشف شده مربوط به یک گورگوسور از نوع قدیمی تر تی رکس هاست.”

Dinosaur battle scene between two dinosaurs

لازم به یادآوری است که در آن زمان، این دایناسور های نوجوان، دایناسور های جوان را شکار می کردند. همان گونه که از فوسیل ها معلوم میشود، در قسمت اندام عقبی دو دایناسور و در زیر قفسه سینه آنها پرنده مانند کوچکی به نام سیتیپس قابل مشاهده است.

تی رکس ها از جملهء دایناسور های گوشت خوار و بسیار وحشی بودند که حدود ۶۶ میلیون سال قبل در دورهء کرتاسه زندگی می کردند. این موجودات به عنوان دایناسور های دوپای شکارچی شناخته می شوند. اما پسر کاکا های آنها یعنی گورگوسور های بالغ سه تنی، حدود ۷۵ میلیون سال قبل زیست داشتند، آنها به دایناسورهای گیاه خوار حمله ور می شدند که آثار آن را می توان در استخوان دایناسور های کوچکتر مشاهده کرد.

این فوسیل در سال ۲۰۰۹ م در آلبرتا بدلندز کشف شده بود، اما کسی نمی دانست که استخوان های موجود در آن از چه گونهء دایناسور است. تا اینکه حالا توسط محققان کشف شد و اثبات شد که استخوان ها در واقع پا های عقبی کامل دو چوچه دایناسور می باشند و احتمالا گورگوسور ها و تی رکس ها گوشتی ترین قسمت را برای یک وعده غذایی لذید در نظر گرفته بودند.

در نتیجه،‌ محققان باور دارند که این کشف دانش  ما را در خصوص رژیم غذایی دایناسور ها بیشتر می کند، و با این کشف درک میکنیم که دایناسور ها فقط هیولا نبودند بلکه موجودات زنده و آشنا با قوانین طبیعت و حفظ بقا بودند.

منابع:

https://www.bbc.com/news/science-environment-67642374

https://www.nationalgeographic.com/animals/facts/tyrannosaurus-rex

https://www.reuters.com/science/fossils-show-dismembered-young-dinosaurs-belly-t-rex-cousin-2023-12-08/

Visited 35 times, 1 visit(s) today
Close