Written by 8:34 ب.ظ بلاگ, کیمیا Views: 30

ماری کیوری کی بود و علم چه چیزی را مدیون اوست؟

در طول تاریخ، زنان نیز بخشی بزرگِ از دستاورد های علمی را رقم زده اند. در واقع، فعالیت های علمی تنها مختص به مردان نبوده و زنان چه در صحنهء حضور و چه در پشت پرده، بزرگ ترین خدمات را در عرصه علم انجام داده اند. یکی از این زنان دانشمند، خانم «ماری کیوری» است که به عنوان نخستین زن برندهء جایزه نوبل در جهان شناخته می شود.

این فزیکدان بزرگ در سال ۱۸۶۸م در شهر ورشو پولند به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی را در مکاتب محلهء خودش و آموزش های علمی دیگر را نزد پدر خود آموخت. از همان ابتدا به سازمان های انقلابی دانشجویی علاقه داشت و اکثراً در چنین سازمان ها شرکت می کرد. پس از یک دورهء کوتاه، او متوجه شد که باید شهر ورشو را ترک کند، که به همین دلیل به لهستانِ تحت تسلط روسیه سفر کرد و پس از آن به شهر کراکو تحت سلطهء اتریش رفت. سپس ماری کیوری پس از یک دورهء زندگی در کراکو، راهی فرانسه شد. او در دانشگاه سوربن به تحصیل ادامه داد و در رشته های فزیک و علوم ریاضی مدرک لیسانس به دست آورد.

به همین ترتیب، خانم ماری کیوری در سال ۱۸۹۴م با پیر کیوری، استاد فزیک آشنا شد و یک سال بعد از معرفی شان با هم ازدواج کردند. او همچنین در سال ۱۹۰۳م مدرک دکترای خود را دریافت کرد و پس از مرگ همسرش در سال ۱۹۰۶م به عنوان استاد فزیک عمومی، به  کرسی همسرش نشست.

این زوج دانشمند، تحقیقات زیادی را روی عناصر مختلف انجام می دادند و مجبور بودند تا بیشتر کار کنند و امرار معاش نمایند، و به این شکل شرایط آزمایشگاهی مناسب را برای انجام تحقیقات فراهم می کردند.

شایان ذکر است که بخشی بزرگِ از تحقیقات آنها روی عناصر رادیواکتیف بود. این عناصر که وجود آنها در سال ۱۸۹۶م توسط هانری بکرل کشف شد برای این زوج بسیار الهام بخش بود که در نتیجه آزمایشات فراوان، این دو فزیکدان توانستند رادیوم و پولونیوم را کشف کنند‌.

رادیوم از باقیمانده های دیگر عناصر رادیواکتیف به دست آمد. در واقع این عنصر به طور مداوم توسط تجزیهء رادیواکتیف پیش‌ساز‌ها از یورانیوم و توریوم تولید می شود. 

به همین ترتیب، ماری کیوری در سال ۱۹۰۳م جایزهء نوبل فزیک را همراه با همسرش به دلیل مطالعه روی تشعشعات خودبه‌خودی کشف شده توسط بکرل، دریافت نمود و در سال ۱۹۱۱م دومین جایزهء نوبل را در رشتهء کیمیا دریافت کرد.

این دانشمند بزرگ و بی نظیر پس از سال ها خدمت در جامعهء علمی و اخذ افتخارات متعدد، در سال ۱۹۳۴م پس از یک بیماری کوتاه درگذشت.

در بحث رادیوم باید گفت که این عنصر کشف شده توسط زوج کیوری، می تواند بسیار مضر باشد. گفته می شود به دلیل تشعشعات خطرناک این عنصر کتابچه های موجود در آزمایشگاه کیوری تا حال پورتوزوایی هستند.

امروزه ما این عنصر را می توانیم در موارد مختلف استفاده کنیم. اگر به ساعت های که در دست تان نگاه کنید، عقربه های شان از طرف شب می درخشند که علت آن در واقع وجود یک مقداری از رادیوم است. به همین شکل در کریم های دندان نیز مقداری از رادیوم استفاده می شود.

اما این موارد نمی توانند علت شهرت کیوری باشند‌. بنابر تحقیقات جدید،  در اصل از رادیوم برای تولید گاز رادون استفاده می شود. از سوی هم، معمولأ برای درمان چندین بیماری سرطانی، از جمله برای درمان سرطان پروستات و سرطان سینه نیز از این عنصر استفاده می شود.

در واقع هنگامی که بیماران توسط ایزوتوپ Ra-223 تحت درمان قرار گرفتند، نتایج قبل و بعد این روش درمانی با هم مقایسه شدند و معلوم شد که این روش در کاهش درد در بیمار کمک کننده بوده و رشد حجرات سرطانی را نیز کُند می سازد.

در اخیر باید یادآور شد که ماری کیوری در زمان کشف این عنصر نیز به دنبال استفاده از این عنصر برای کاهش درد بود و در طول جنگ جهانی اول، همراه با دخترش خود را وقف کار روی این موضوع نموده بود.

منابع:

https://www.nobelprize.org/prizes/physics/1903/marie-curie/facts/

https://www.sciencedirect.com/topics/chemistry/radium

https://www.livescience.com/39623-facts-about-radium.html

https://www.nature.com/articles/130772a0

Visited 30 times, 1 visit(s) today
Close