Written by 7:00 ق.ظ بیولوژی, رفتار انسان Views: 24

با بزرگترین دستاورد های حوزهء صحت و سلامت در سال ۲۰۲۳م آشنا شوید

سال ۲۰۲۳م تمام شد و اکثر افراد به دنبال بازنگری اخبار ها و دستاورد های این سال هستند. در بخش صحت و سلامت نیز سال ۲۰۲۳م پر از دستاورد های مهم بود‌ که در این مطلب به آنها می پردازیم.

در این سال یک داروی جدید برای درمان آلزایمر ساخته شد که پلاک های چسبنده پروتئین در مغز را برای درمان آلزایمر هدف قرار می دهد. به همین شکل در ماه جنوری سال ۲۰۲۳م، دومین دارو برای درمان آلزایمر به دست آمده که استفاده از آن مفید واقع شده می تواند.

در ماه می، اولین جین درمانی برای یک اختلال نادر و ناتوان کننده پوستی ایجاد شد و در ماه جون امسال، بعضی از دارو های روانگردان برای تداوی های اختلالات روانی در استرالیا مورد آزمایش قرار گرفت.

به همین ترتیب، یکی از پیشرفت های بسیار مهم در حوزه طبابت، ویرایش جن CRISPR است،‌ CRISPR یک سیستم ویرایش جن ها است که ۱۱ سال قبل به لطف یک مقالهء علمی به شهرت رسید. این روش در درمان بیماری های جینیتیکی بسیار کمک کننده است. برای مثال، با این روش دانشمندان توانستند که سرعت سیستم دفاعی میکروبی را بدانند و به همین شکل، یک تغییر بالقوه در پیشبینی شرایط جینیتیکی ایجاد کنند (ممکن است اخبار بیشتر در خصوص CRISPR در سال ۲۰۲۴م منتشر شود‌‌.)

به همین شکل، تحقیقات بسیار موثر در خصوص التهاب در بدن انجام شد. گفته می شود که التهاب در بدن‌ مانند آتش سوزی در بدن است. به این لحاظ، دانشمندان در حال کار روی التهابات مهم در بدن هستند،‌ اما با این تفاوت که قرار نیست التهابات مزمن کاملأ خاموش شوند، بلکه قرار است آنها  به استراتژی های دفاعی و مفید تبدیل شوند.

به همین ترتیب، بعضی تحقیقات مهم در سال ۲۰۲۳م روی مقاومت انتی بیوتیک ها بود. در واقع هر چه زمان می گذرد اثربخشی انتی بیوتیک ها کاهش می یابد و این یک تهدید بزرگ است، زیرا درمان عفونت های رایج را سخت تر می سازد. به همین دلیل، دانشمندان به دنبال راه های برای کاهش مقاومت این انتی بیوتیک در بدن هستند.

در ادامه باید گفت که در خصوص بیماری ایدز نیز فعالیت های مختلف علمی انجام شد، به گونهء که برای پیشگیری این بیماری داروی PrEP مورد تایید قرار گرفت.

و در نهایت، دو مورد دیگر نیز از جملهء فعالیت های محققین در این سال است. یکی اینکه  FDA قوانین خود را در خصوص آزمایش داروها روی حیوانات را لغو کرد و در عوض آن استفاده از ارگانوئید ها (شبه سازی مغزی) را پیشنهاد کردند،‌ و در اخیر یک پیش نویس بسیار دقیق برای نقشهء مغز انسان شکل گرفت که می تواند درک ما را از ساختار مغز بیشتر کند.

امیدواریم در سال ۲۰۲۴م به دستاورد های بیشتر در حوزهء علم دست یابیم.

منابع: 

https://www.livescience.com/health/editors-pick-our-biggest-health-stories-of-2023

https://www.cdc.gov/hiv/risk/prep/index.html

https://jhoonline.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13045-018-0662-9

https://www.nature.com/articles/d41586-023-03192-2

https://www.nature.com/articles/d41586-023-03192-2

Visited 24 times, 1 visit(s) today
Close