Written by 7:00 ق.ظ خبرهای ساینسی Views: 39

فاجعهء سونامی در کشور زیلاند جدید؛ هر ۵۸۰ سال یک سونامی بزرگ رخ میدهد!

مطالعات اخیر روی سونامی ها نشان‌ می دهند که یک سونامی با ارتفاع ۹۰ فُت هر ۵۸۰ سال به کشور زیلاند جدید برخورد می کند. با استفاده از روش های جدید برای ارزیابی خطر سونامی در نیوزیلند معلوم شده است که امواج بسیار بزرگ سونامی هر ۵۰۰ و چند سال یکبار می توانند به سواحل این کشور برخورد کنند.

در این مورد، محققان  سی هزار (۳۰۰۰۰) سال زمان شبیه سازی شده را برای بررسی احتمال سونامی های ناشی از زلزله های زیرآب در نیوزیلند تحلیل کردند. در واقع احتمال سونامی در جزایر شمالی و جنوبی نیوزیلند بیشتر است و ممکن است بزرگترین امواج سونامی در امتداد ساحل شمال شرقی جزیره شمالی برخورد کنند. این منطقه جایی است که صفحه تکتونیکی اقیانوس آرام در زیر صفحه تکتونیکی آسترالیا شناور است.

محققان با بررسی تاریخچه جیولوجیک این مناطق، اطلاعات زلزله های تاریخی در گذشته را برای پیشبینی وقایع در آینده استفاده کردند. اما این سوابق تاریخی تنها به حدود ۱۵۰ سال پیش باز می گردد و این موضوع باعث می شود در خصوص این سوابق شک ایجاد شود که به همین دلیل آنها از زلزله های مصنوعی استفاده کردند. زیرا این مودل کمپیوتری به دانشمندان کمک می کند تا مکان های را که انرژی زمین هنگام زلزله آزاد میشود را تشخیص دهند‌. در این مودل سازی آنها زلزله های ده هزار سال قبل را شبیه سازی کردند تا مشخص کنند که تفاوت زمانی میان یک زلزله با زلزله دیگر چقدر بوده است. باید یادآور شد که این روش به تنهایی خود کمک کننده نیست و باید اطلاعات زمین شناسی هم به آن اضافه شود که با کنار هم قرار دادن اطلاعات هر دو روش، محققان به نتایج احتمالی دست یافتند.

در نتیجه، باید گفت که کشور نیوزیلند می تواند تقریبا هر ۷۷ سال یک بار با یک سونامی به ارتفاع  ۱۶.۴ فُت (۵ متر) روبرو شود و تقریبا هر ۵۸۰ سال یک بار موج معادل ۴۹.۲ فُت (۱۵ متر) سونامی خطرناکی در این منطقه رخ خواهد داد. این پیشبینی می تواند فاجعه بار باشد زیرا تنها یک سونامی با ارتفاع بیش از ۱ متر می تواند باعث تخلیه زمین شود و این ارتفاعات پیشبینی شده واقعا نگران کننده است.

قابل ذکر است که استفاده از چنین روش ها یک گام بزرگ در عرصهء ارزیابی خطرات احتمالی فاجعه های طبیعی در آیندهء زمین محسوب می شود.

منابع:

https://www.livescience.com/planet-earth/tsunami/tsunamis-up-to-90-feet-high-smash-into-new-zealand-every-580-years-study-finds

https://www.nationalgeographic.com/environment/article/tsunamis

Visited 39 times, 1 visit(s) today
Close