Written by 1:00 ب.ظ Infographics, رفتار انسان, نجوم‌شناسی Views: 138

خطرات و عواقب وحشتناک زندگی در فضا

فضا برای زیست انسان ها مکان بسیار خشن است زیرا تنها چند روز سکونتِ موقت در خارج از جو زمین می تواند به بدن ما آسیب زیادی برساند. در همین حال، بیشتر از ۵۰ سال می شود که سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) به جمع آوری تجارب بیشتر و ایجاد استراتیژی های مفید در این مورد رو آورده است. با وجود اینکه این سازمان از چگونگی ساخت فضاپیماها گرفته تا نوع طراحی لباس های فضانوردان، روی همه موارد تمرکز می کند؛ اما بازهم خطراتی ناشی از زندگی در فضا وجود دارد که کار سفر به فضا را برای انسانها دشوار می کند. 

باید یاد آور شد که هر سازمان تحقیقاتی فضایی جوابگوی صحت جسمی و روانی مامورین خود در جریان اجرای ماموریت است. به گونهء که قبل از اجرای عملیات باید از همه استندرد های طبی، آماده گی جسمانی، و سلامت تغذیه افراد آگاه باشد. ناسا خطراتی که ممکن است بدن ما در هنگام سکونت در فضا مواجه شود را در ۵ مورد خلاصه نمود است. این خطرات که به اختصار RIDGE نامگذاری شده است، عبارت اند از : Space Radiation, Isolation and confinement, Distance from Earth, Gravity fields, Closed Environments

اولأ تشعشعات کیهانی که شامل ذرات گیرافتاده در میدان مقناطیسی زمین، ذرات خورشیدی، و پرتو های کیهانی می شوند در فضا وجود دارد. این تشعشعات متفاوت تر از آنچه در زمین است، می باشند و خطرات آنها برای فضانوردان به مراتب بیشتر از زمینی هاست و امکان ابتلای  آنها به امراض نیز به مراتب بیشتر است.

ثانیا، انزوای بیش از حد در فضا ممکن است به سلامت روان افراد آسیب برساند. به همین دلیل ناسا فعالیت های را برای فضانوردان تعیین می ‌کند که برای سکونت ۶ یا ۱۲ ماههء آنها در یک محیط منزوی کمک کننده باشد.

ثالثا، دور بودن از زمین نیز می‌تواند مشکلات را برای فضانوردان ایجاد کند. به گونهء که آنها باید با موارد غیرمترقبه در بخش های مختلف روبرو خواهند شد.از جمله، ممکن است آب و غذای کافی به آنها نرسد. خلاصه اینکه، آنها باید آمادهء هر چیزی باشند حتی مواجهه با بیماری های مختلف.

در خصوص مورد چهارمی باید گفت که میدان های جاذبه یی نیز در ایجاد مشکلات برای یک فضانورد نقش دارد. به این معنا که وقتی یک فرد از زمین به فضا می رود، میدان جاذبه یی متفاوت را تجربه نموده و حس بی وزنی می کند. اگر این فرد به زمین برگردد با تجربهء دوباره جاذبهء زمین، ممکن است حالت تهوع و سرگیچی داشته و تعادل بدن خود را از دست دهد. از سوی هم، بودن در فضا روی تراکم استخوان ها تاثیر می کند و حتی گفته می شود که در فضا به دلیل جمع شدن مایعات در سر، ممکن است فرد دچار مشکلات بینایی شده و یا در اثر کم آبی بدن، احتمال دارد فرد دچار سنگ کلیه شود. با این حال، ناسا برای پیشگیری اکثر این واقعیات، فعالیت های مفید را برای فضانوردان تعیین نموده است که مهمترین آن ورزش های منظم است.

و مشکل اخیر که می تواند برای افراد ساکن در فضا خطرساز باشد، محیط بسته در آنجاست. از جملهء مشکلات اساسی که این محیط می تواند ایجاد کند میتوان به انتقال سادهء میکروب ها، افزایش هورمون استرس، تغییر سیستم ایمنی بدن، و ایجاد حساسیت ها، اشاره کرد.

اگر چه همان طور که در نخست گفته شد، ناسا در مورد مشکلات که به آن پرداختیم، شبیه سازی های متنوع در جا های مختلف روی زمین انجام داده است اما مواردی وجود دارد که قطعا ممکن نیست تا چنین وضعیتی را روی زمین برای تجربه ایجاد کنیم. با این حال سازمان های تحقیقاتی بیشتر از گذشته به دنبال بهتر سازی سفر های فضایی و ایمن سازی سکونت در آنجا هستند و در این زمینه ذهن های درخشان را به کار و پژوهش گماشته اند.

منابع:

https://www.livescience.com/human-body-no-spacesuit

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/what-happens-human-body-space-180958259/

Visited 138 times, 1 visit(s) today
Close