Written by 10:00 ق.ظ نجوم‌شناسی Views: 26

کشف آب در دیسک چرخان اطراف یک ستاره

تلسکوپ جیمز وب، برای اولین بار مالیکول های آب را در یک قرص پیش سیاره یی در اطراف یک ستارهء بسیار داغ کشف نمود. این آب در ناحیهء داخلی دیسکی در اطراف یک ستاره نوزاد شناسایی گردید.

قرص های چرخان در اطراف ستاره های نوزاد، در واقع زمینهء شکل گیری سیارات و دیگر اجرام در اطراف یک ستاره هستند. این دیسک ها مملو از غبار، گاز، و سنگ بوده در نهایت به سیاره یا سیارک و گاهی دنباله دارها تبدیل می شوند.

مواد درون این دیسک چرخان توسط نیروی جاذبه با هم یکجا شده و اجرام مختلف دور ستاره یی را شکل می دهند.

در نخست یک پیش ستاره به وجود می آید و پس از آن به مرور زمان یک ستاره شکل می گیرد.

حالا تلسکوپ جیمز وب در دیسک چرخان یک ستاره، مالیکول های آب را شناسایی نموده است. این کشف نشان می دهد که شکل گیری حیات در محیط بسیار دشوار ناممکن نیست.

Space galaxy background generative ai

آب اولین شرط در شکل گیری حیات شناخته می شود زیرا برای تشکیل جهان های مانند زمین در نزدیکی  ستاره های جوان وجود آب یک امر ضروریست. حالا این کشف نشان می دهد که سیارات مشابه زمین ممکن است قادر به تشکیل حیات در طیف وسیع تری از محیط های کیهانی باشند.

لازم به یادآوری است که تلسکوپ جیمز وب به عنوان جانشین احتمالی هابل، یک تلسکوپ با وضوح و حساسیت فضایی برای مطالعهء دیسک های تشکیل دهنده سیاره در مناطق عظیم ستاره ساز است.

این تلسکوپ در سال ۲۰۲۱م توسط یک موشک آریان ۵ از گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. از ماموریت های اصلی این تلسکوپ مشاهدات اولین ستاره ها، سیارات، و کهکشان های اولیه بوده و از سوی هم در زمینهء بررسی اتموسفیر سیارات فراخورشیدی قابل سکونت کاوش می کند.

منابع:

https://www.livescience.com/space/astronomy/james-webb-telescope-finds-water-in-roiling-disk-of-gas-around-ultra-hot-star-for-1st-time-ever

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://universe.nasa.gov/resources/160/protoplanetary-disk/&ved=2ahUKEwiv_9elmfuCAxXsywIHHTRvCrQQFnoECCMQAQ&usg=AOvVaw0l6bUq7lkSo90mNZj_XZXt

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://webb.nasa.gov/&ved=2ahUKEwjUocW9mfuCAxVG_qQKHXImDBkQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw32y8h8MmBk5m5pOpEmzXtB

Visited 26 times, 1 visit(s) today
Close