Written by 8:00 ق.ظ تکنالوژی, خبرهای ساینسی, رفتار انسان Views: 18

تغییر در رنگ چشم یک نوزاد بعد از درمان کووید-۱۹؛ دلیل این واقعه عجیب چه بوده می‌تواند؟

به تازگی یک خبر جالب درباره ویروس کرونا منتشر شده است. بعد از درمان یک نوزاد شش ماهه که دارای علایم ویروس کرونا بود، خانواده او متوجه تغییر رنگ چشم او شده‌اند. رنگ چشم این نوزاد از قهوه‌ای به آبی تغییر کرده بود. داروی فاویپیراویر به جای واکسین در بدن افراد استفاده می‌شود تا از پیشرفت ویروس در بدن جلوگیری کند و بیشتر در تداوی بیماری‌های ساری و ویروسی کاربرد دارد. این دارو در مقابله با ویروس‌ها، روی RNA تاثیر می‌گذارد و مانع جهش ویروس در آن گردیده و در نتیجه سبب مرگ ویروس می‌شود. اما عوارض جانبی این دارو زمانی آشکار شد که پس از همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ و برای تداوی مبتلایان به این بیماری مورد استفاده قرار گرفت.

باید تذکر داد که رنگ چشم عامل جنیتیکی دارد و تغییر در آن به دلیل تاثیرات عوامل کیمیاوی بیرونی امکان‌پذیر نیست. اما اخیراً یک مورد نادر در این زمینه رخ داده است. طبق گزارش مجله Frontiers in Pediatrics، بعد از تزریق داروی فاویپیراویر به نوزاد، خانواده او متوجه شدند که رنگ چشم او از قهوه‌ای به آبی تبدیل شده بود. پس از کاهش تاثیر دارو بر بدن، رنگ چشم به حالت عادی خودش برگشت، که این حیرت‌آور است و ذهن محققین را درگیر این موضوع کرده است.

تا حالا توضیح دقیق و بنیادی برای علت این وضع وجود ندارد. آنچه از مطالعات ابتدایی معلوم شده، اینست که تأثیر دارو بر بدن چند جانبه بوده و ممکن است تغییرات کیمیاوی وارده دارو بر بدن، علت تغییر رنگ موقتی در چشم شود، به خصوص احتمال پخش فلورسنت در بدن که روی میلانین تاثیر می‌گذارد.

در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، این دارو در کشور چین برای درمان مبتلایان به این بیماری استفاده شد و از آن به بعد می‌کانیزم مفید آن در تداوی این بیماری ویروسی مورد قبول دیگر کشورها در جهان قرار گرفت. اما محققین بر این باورند که در عرصه آشکار شدن عوارض و تأثیرات داروها و واکسین‌ها بر بدن انسان‌ها، تحقیقات بیشتری نیاز است.

منابع:

https://www.livescience.com/health/medicine-drugs/infants-dark-brown-eyes-suddenly-turn-indigo-blue-after-covid-19-antiviral-treatment-but-why

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://amp.theguardian.com/world/2020/mar/18/japanese-flu-drug-clearly-effective-in-treating-coronavirus-says-china&ved=2ahUKEwjroenhjJSBAxV7XfEDHW7WAac4HhAWegQICRAB&usg=AOvVaw0UHinu5tEWdKAgaH6R5xdI

Visited 18 times, 1 visit(s) today
Close