Written by 8:00 ق.ظ رفتار انسان Views: 23

مطالعه جدید بازپخش فرضیه قدیمی! آیا مصرف ماری جوانا باعث جذب فلزات در بدن می‌شود؟

در نخست باید یادآور شد که ماریجوانا یکی از انواع مواد مخدر است. این ماده مخدر، گیاه علفی و یک‌ساله‌ با شاخه‌های نازک و برگ‌های نوک‌ تیز پنجه‌ای می باشد. وقتی این گیاهان به گل می‌رسد، قسمتی از این گیاه چیده و خشک شده و در نهایت به یکی از رایج‌ترین مواد مخدر دنیا تبدیل می‌شود.

در حالی که از گذشته ها این فرضیه وجود داشت که ماری جوانا به دلیل توانایی آن در حذف فلزات از خاک می تواند منبع خوب برای قرار گرفتن در معرض فلز و جذب آن باشد، اخیرأ تحقیقات انجام شده در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا، سطح قابل توجهی از فلزات را در خون و ادرار مصرف‌کنندگان ماری جوانا شناسایی نمودند و به این نتیجه رسیدند که ماری‌جوانا منبع اساسی جذب سرب و کادمیوم در بدن است. (کادمیم عنصر نسبتاً کمیاب، نرم، با رنگ سفید مایل به آبی است که در باتریها به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

در این مطالعه، اندازه‌گیری‌های گزارش شده بر روی افرادی که از ماری‌جوانا استفاده کرده بودند نشان داد که سطح سرب در خون آن‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی بود که از آن استفاده نمی‌کردند، به‌طوری‌که آمار نشان داد در خون آن‌ها به مقدار ۱.۲۷ مایکروگرم فی دسی‌لیتر و در ادرار آن‌ها به ۱.۲۱ مایکروگرم بود. کاتلین مک‌گراو، محقق فوق‌دکتری در دپارتمان علوم بهداشت محیطی کلمبیا، در این خصوص گفته است: “از آنجایی که ماری‌جوانا یک جذب‌کننده خوب فلزات است؛ ما پیش‌ از این فرضیه‌ای را مطرح کرده بودیم که افرادی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند، سطح بالاتری جذب فلزات را نسبت به کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند، دارند. بالاخره، تحقیقات نیز نشان می‌دهد که ماری‌جوانا منبعی جذب کادمیوم و سرب در بدن است.”

در یک مطالعه دیگر، محققان ۷۲۵۴ نفر را براساس استفاده از ماری جوانا طبقه‌بندی کردند. محققان، افراد مورد مطالعه را  به چهار دسته تقسیم کردند: (۱) غیر مصرف کنندگان ماری جوانا و تنباکو، (۲) مصرف کنندگان انحصاری ماری جوانا، (۳) مصرف کنندگان انحصاری تنباکو، و (۴) مصرف کنندگان هر دو (ماری جوانا و تنباکو). محققان پنج نوع فلز در خون و ۱۶ نوع فلز در ادرار کسانی که از ماری جوانا به تنهایی و کسانی که در پهلوی آن با تنباکو مصرف می کنند، شناسایی کردند. همچنین، محققان دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به ۳۵۸ نفر از بزرگسالانی که در ۳۰ روز گذشته ماری‌جوانا مصرف کرده‌ بودند، متوجه شدند که ۲۷ درصد از آنان سطح بلند سرب در خون خود دارند. این در حالی است که افرادی که از مصرف ماری‌جوانا در ۳۰ روز گذشته خودداری کرده‌اند، چنین ویژگی ای ندارند.

به همین ترتیب، باید یادآور شد که ماری جوانا پس از تنباکو و الکول سومین ماده مخدر پرمصرف در جهان است. طوریکه، از سال ۲۰۲۲، بدینسو در ۲۱ ایالت آمریکا، که بیش از ۵۰ درصد جمعیت این کشور را پوشش می دهد، استفاده تفریحی از ماری جوانا بطور قانونی اجازه داده شده است.

منابع: 

https://nypost.com/2023/09/02/marijuana-users-have-higher-levels-of-heavy-metals-in-blood/

Visited 23 times, 1 visit(s) today
Close