Written by 8:19 ب.ظ تکنالوژی Views: 34

چطور می توان گفت، هوش مصنوعی به آگهی رسیده است؟

امروزه بحث در زمینه سیستم های هوش مصنوعی موضوعات پیچیده ای را دربر می گیرد که دانشمندان به دنبال بررسی دقیق آن هستند. به گونه مثال چیستی وچگونگی مفهوم آگهی در یک مدل هوش مصنوعی بحث جذابی در این زمینه است. چطور بدانیم یک سیستم AI (هوش مصنوعی) به آگاهی دست یافته است یاخیر؟‌؛ در این مطلب به بررسی این پرسش می پردازیم. 

قبل از هر چیزی باید گفت بزرگ ترین چالش در مطالعه آگهی یا حتی هوشیاری واقعی در سیستم های AI، خود تعریف و معنای هوشیاری است زیرا در این مورد اجماع کلی وجود ندارد و تنها گروهی از دانشمندان، فیلسوفان، و عصب شناسان با ایده های متفاوت گرد هم آمدند تا در این موارد اظهار نظر کنند.

در این مورد گروهی متشکل از ۱۹ محقق از ایالت های سانفرانسسکو و کالیفورنیا، لیستی از معیار های را در خصوص هوشیاری و به سطح آگاهی رسیدن AI ارائه کردند. این تیم می گوید: ناتوانی در تشخیص اینکه یک سیستم،  به هوشیاری واقعی رسیده است یا خیر، پیامد های اخلاقی به همراه دارد.

مگان پیتزر، عصب شناس دانشگاه کالیفورنیا و از نویسندگان مقاله منتشر شده توسط این تیم می گوید:”این موضوع به دلیل انسان بودن ما و نوعی احساس ما با آنچه می خواهیم، امکان دارد تغییر کند.” او همچنین اضافه می کند که تلاش های واقعی از سوی شرکت های بزرگ هوش مصنوعی در راستای ارزیابی مدل های هوشیاری این سیستم ها انجام نشده است.

مجله نیچر، برای ارایه پاسخ به این پرسش های به سراغ دو شرکت بزرگ فناوری  (مایکروسافت و گوگل) که درگیر پیشرفت هوش مصنوعی هستند، رفته است. از سخنگویان شرکت مایکروسافت در مورد کارکرد این شرکت در زمینه بررسی معیار های هوشیاری واقعی در سیستم هوش مصنوعی گفت:”این شرکت در توسعه هوش مصنوعی به جای هوش انسانی بر کمک به بهره وری انسان به روش مسوولانه متمرکز است.” چیزی که در زمان معرفی پیشرفته ترین نسخه چت جی پی تی منتشر شد، روش های جدید برای ارزیابی قابلیت های این مدل هوش مصنوعی بود. اما در خصوص این پرسش ها شرکت گوگل پاسخی ارائه نکرد است.

همان طور که بیان شد در مورد چیستی هوشیاری اتفاق نظر وجود ندارد و آنچه مشاهده می شود طیف از نظریات متفاوت است. بنا براین دانشمندان به دنبال چارچوبی برای انسجام نظریه ها در این مورد هستند. این یعنی اگر هوش مصنوعی به گونه رفتار کند که با بسیاری از جنبه های این نظریات مطابقت داشته باشد، به معنای آگاه بودن آن است. این معیار ها می تواند از مراحل ابتدایی أغاز شود، مثلأ پرسیدن از چت جی پی تی در مورد اینکه آیا هوشیار است یا نه؟ و یا به چالش کشیدن سطح آگاهی آن.

به دلیل تقلید بیش از حد هوش مصنوعی از انسان ها احتمال اینکه این سیستم ها با معیار های انسانی ارزیابی شوند بیشتر است. اگر نیورون های مغز را با تراشه های کمپیوتری در یک سطح مورد بررسی قرار دهیم می توانیم به معیار های دقیق برای تشخیص آگهی سیستم های هوش مصنوعی دست یابیم. همچنین می توانیم  از تاکتیک های متفاوت در حوزه علوم اعصاب که برای انسان ها و حیوانات به کار می رود برای هوش مصنوعی نیز استفاده کنیم.

از سوی هم با بررسی شاخص های اطلاعاتی، موارد مهم دیگری نیز استخراج شد که یکی از آنها در حوزه پردازش اطلاعات است. در واقع انسان ها و حیوانات از سیستم های معین به اسم ماژول ها در تشخیص وظایف شناختی مثل دیدن یا شنیدن استفاده می کنند. این سیستم ها به صورت مستقل ولی موازی کار می کنند و با ادغام در یک سیستم واحد، اطلاعات را پردازش می کنند. با استفاده از این سیستم در بررسی هوش مصنوعی می توانیم به چگونگی پردازش آگاهانه آن دست یابیم.

در اخیر باید گفت که فرضیات و معیار های بیان شده شروع خیلی خوب و کاربردی برای تفسیر چگونگی شکل گیری آگهی در سیستم های هوش مصنوعی است اما تا حال هیچ نشانه از وجود آگهی قابل شناخت در هوش مصنوعی مشاهده نشده است.

منبع:

https://www.scientificamerican.com/article/if-ai-becomes-conscious-heres-how-we-can-tell/

Visited 34 times, 1 visit(s) today
Close