Written by 8:32 ب.ظ خبرهای ساینسی Views: 40

فست فود ها چه تاثیراتی بر ذهن ما می گذارند؟

غذا های فست فود به غذا های گفته میشود که بشکل فوری تهیه شده و پیشکش مشتریان میگردد. در افغانستان معمولا غذا های که در کنار جاده ها و بشکل سرخ شده فروخته میشود فست فود گفته میشود ولی در کشور های دیگر زنجره های بزرگ با مشتریان فراوان از این نوع غذا ها میفروشند که خریداران زیادی هم دارند. این فروشگاه ها از انواع مختلف مواد حاضر و آماده استفاده میکنند تا بتوانند برای مشتریان شان در کمترین زمان ممکن خوشمزه ترین غذا ها را پیشکش نمایند. انواع برگر، مرغ های بریان شده و غذا های خمیری از فست فود های مشهور در جهان هستند.

 تحقیقات جدید نشان می دهد که غذا های فست فود یا فوری، نه تنها بر سلامت بدن، بلکه می توانند بر ذهن انسانها نیز تأثیرات منفی گذاشته و فعالیت آنها را مختل کنند.

این غذا ها اکثرأ سرشار از نمک، قند، و چربی بوده و بشکل ارزان عرضه میشوند.  جدا از تاثیرات بدنی، این غذا ها سبب افزایش اضطراب، افسردگی، و زوال شناختی در مغز انسان میشود.

به همین ترتیب، براساس یک تحلیل جدید، غذا های فست فود میتواند سبب ۴۴ درصد افزایش خطر افسردگی و ۴۸ درصد افزایش خطر اضطراب در میان افراد جامعه شود. در واقع مطالعهء انجام شده روی نیم میلیون نفر در انگلستان، اسکاتلند، و ولز نشان داد که به ازای ۱۰ درصد افزایش در استفاده از مواد غذایی فست فود، حدود ۲۵ درصد زوال عقل نیز افزایش یافته است.

باید یادآور شد که افراد در جوامع مختلف از خطرات استفاده از غذا های فست فود آگاه اند؛ مردم می دانند که استفاده بیش از حد از نمک یا قند چطور می تواند باعث التهاب مزمن و فشار خون بالا یا قند خون بالا شود. آنچه امروزه مردم جهان باید آگاه شوند تاثیرات این غذا ها به روان انسان هاست. مثلا شیرین کننده های مصنوعی و مونوسدیم گلوتامات با تولید مواد کیمیاوی در مغز مانند دوپامین، نوراپی نفزین، و سروتونین بر سلامت روانی و عاطفی تاثیر منفی می گذارند. از سوی هم، مشکل دیگری که تشخیص شده است خطر اعتیاد آور بودن این غذا هاست. به گونهء که روان شناسان معتقدند که این غذا ها شبیه سگرت بوده  و بسیار متفاوت تر از غذا های طبیعی هستند. 

باید ذکر کرد که به لحاظ بازار های اقتصادی درجهان، تولید این چنین غذا ها بخشی از پالیسی شرکت های تولیدی بوده و فقدان غذا های طبیعی باعث استفادهء بیش از حد مردم از غذا های فست فود شده است. 

به همین ترتیب، باید گفت که غذا های با کالوری بیشتر باعث چاقی افراد شده و آن هم به نوبهء خود باعث افسردگی می شود. دلیل آن آزاد شدن مالیکول های التهابی است که به عنوان محرک های افسردگی و زوال عقل شناخته می شوند‌. در واقع، هر چند که این نوع غذا ها نرم بوده و جویدن آنها آسان است، از سوی هم خوش مزه هستند و این خوشمزگی ارتباط روده ها با مغز را مختل می کند و به این شکل جملهء «من سیر هستم» در مغز ما از بین می رود.

در واقع از علت های عمدهء مصرف بیش از حد چنین غذا ها همین عدم حس سیری در مغز انسان است. میزان استفاده از این غذا ها در آمریکا برای بزرگسالان حدود ۵۷ درصد و برای کودکان حدود ۶۷ درصد است. این میزان عتیاد، همسان اعتیاد به الکول و سگرت در جامعه آمریکا است!

منابع:

https://www.nationalgeographic.com/premium/article/ultra-processed-foods-damage-brain-depression-anxiety-cognitive-decline

https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/fast-foods

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324847

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091743516303383

Visited 40 times, 1 visit(s) today
Close