Written by 9:04 ب.ظ بیولوژی Views: 32

کشف بازیگران جدید در عملکرد مغز! گلیا ها چگونه سلول های هستند؟

تا به حال تصور می شد که عملکرد مغز انسان در ساخت افکار و احساسات، براساس سیگنال های عصبی بود که توسط نورون ها اجرا می شدند، اما تحقیقات جدید نشان می دهند که نورون ها تنها نیستند و آنها توسط سلول های دیگری بنام گلیا (Glia) به صورت فزیکی و کیمیاوی همراهی می شوند.

تا قبل از این کشف، باور بدین بود که گلیا ها جدا از نورون ها بوده و تنها فعالیت آنها در عرصهء تنظیم متابولیسم، محافظت از نورون ها، و پاکسازی ضایعات سلولی می باشد. باوجودیکه این نقش ها ارزشمند اند اما چشمگیر نیستند. با این حال، اکنون دانشمندان علوم اعصاب توانسته اند نوعی هایبرید شدهء گلیا را کشف کنند که با استفاده از انتقال دهندهء عصبی مغز بنام گلوتامات، سیگنال ها را ارسال می کند و این همانند کاریست که یک نورون در مغز انجام می دهد.

آندریا ولترا، از جملهء محققان و نویسندگان این مطالعهء جدید می گوید: «امیدوارم این یک کشف کمک کننده برای این رشته باشد تا بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا بعضی از مدار های مغزی این ورودی ها را دارند و بعضی از آنها فاقد این ورودی ها  می باشند.»

باید گفت که این کشف در واقع موضوع جدید را بیان نمی کند، زیرا حدود ۳۰ سال قبل نیز چنین ادعای مبنی بر همکاری گلیا ها با نورون ها وجود داشت اما شواهد کافی برای اثبات آن در دست نبود. به همین دلیل، تحقیقات بیشتری از سوی دانشمندان انجام شد تا اینکه ولترا و تیم تحقیقی اش اطلاعات موجود در مغز موش را تجزیه و تحلیل نموده و با استفاده از دریافت توالی RNA تک سلولی، به این نتیجه رسیدند که گلیا های نوعی آستروسیت به اشکال مختلف بوده و در نقاط خاص از مغز وجود دارند. همچنان یکی از علت های که تحقیقات قبلی را به نتایج متناقض می رساند، همین موقعیت های خاص این سلول ها بود.

در جریان تحقیقات روی مغز موش، محققان ساحهء عملکرد سیگنال های دریافتی در گلوتامات ها را مسدود کردند و پس از آن متوجه اختلال در حافظه موش ها شدند.

در نتیجه میتوان گفت؛ برعلاوه کشف سلول های همکار با نورون ها در مغز، دانشمندان توانستند پیشبینی کنند که این سلول ها ممکن است در صرع و بیماری پارکینسون نیز نقش تاثیر گذاری داشته باشند.

البته برای تحقیقات بیشتر نیاز است که دانشمندان علوم اعصاب از مغز نقشه برداری کنند تا موقعیت های خاص این سلول ها در مغز انسان شناسایی شود.

منابع:

https://www.scientificamerican.com/article/newfound-hybrid-brain-cells-send-signals-like-neurons-do/

https://www.sciencedirect.com/topics/biochemistry-genetics-and-molecular-biology/glial-cells

https://www.the-scientist.com/university/brush-up-how-do-neurons-work-70839

Visited 32 times, 1 visit(s) today
Close