Written by 5:09 ق.ظ نجوم‌شناسی Views: 39

دوست دارید نام خود را به قمر مشتری بفرستید؟

طبق اعلامیهء جدید ناسا، این سازمان تصمیم گرفته است که طی یک ماموریت فضایی نام افراد علاقمند را به “اروپا” یا همان قمر مشتری می فرستد (اروپا اسم یک قمر سیاره مشتری است).  به گفتهء این سازمان، فضاپیمای به نام Europa clipper قرار است به قمر یخی و خاکستری مشتری فرستاده شود و همراه با این فضاپیما یک چیپ بنام «پیام در بوتل» نیز فرستاده خواهد شد که در آن نام افراد علاقمند وجود خواهد داشت. در واقع تا به حال حدود ۹۰۰۰۰ (نود هزار) اسم ثبت شده است .اما پرسش خلق میشود که چرا این افراد علاقه دارند  تا نام خود را به فضا بفرستند؟

باید به این نکته توجه داشت که با این کار، شما انتظار هیچ گونه پیامد فزیکی یا نظری نمی توانید داشته باشید. اصلا کسی آنجا نیست که نام شما را بخواند یا شما را بشناسد. اما آنچه برای همهء ما انسان ها یک موضوع جالب و پیچیده است، واقعیت اسم ماست. تصور کنید که روزی شما دیگر وجود فزیکی نخواهید داشت، پس از مرگ اسم شما کجا و چگونه دوام خواهد آورد؟، این یک بحث بسیار عمیق و جالب است که روانشناسان و فیلسوفان سال ها در آن فرو رفته اند.

اگر فردی اسم خود را با فضاپیما به قمر مشتری می فرستد در واقع احساس می کند که اگر روزی من در زمین نباشم ممکن است اسم من نیز فراموش شود پس دوست دارم با یک سفر طولانی در کیهان همیشه شناور باشم. 

به همین ترتیب، ناسا از فناوری پیشرفته برای این ماموریت استفاده کرده است. در واقع نام های افراد در یک چیپ بسیار کوچک سیلیکانی که از ویفر های اصلی ساخته شده است، جابجا میشوند. ویفر های سیلیکانی به گونهء طراحی شده اند که شبیه دیسک های فلزی بوده و حروف را در مقیاس ۷۵ نانومتر طراحی می کنند. هر نامی که وارد این چیپ می شود با طی کردن یک فرآیند مشخص به مقیاس ۷۵ نانومتر تبدیل می شوند یعنی چیزی در حدود یک هزارم حصهء یک موی انسان. پس از آن، چیپ ها روی فضاپیمای Europa clipper بارگذاری می شوند و بیش از یک میلیارد مایل مسافت را طی خواهند کرد‌.

البته فکر نکنید تنها ماموریت این فضاپیما فرستادن نام های شما به قمر مشتری است، بلکه فرستادن این فضاپیما به دلیل اثبات وجود اقیانوس های زیرسطحی و حتی کشف شواهدی از وجود حیات در قمر مشتری برنامه ریزی شده است.

منابع:

https://space.com/nasa-clipper-moon-jupiter-europa-human-names-microchip

https://science.nasa.gov/jupiter/moons/

https://europa.nasa.gov/

Visited 39 times, 1 visit(s) today
Close