Written by 6:21 ق.ظ نجوم‌شناسی Views: 29

آیا تا حال از خود پرسیده اید که کیهان ما چه شکل دارد؟

به وسعت کیهان فکر کنید! یک کایینات بی حدو مرزی که ما در گوشه بسیار کوچک آن، در حد یک نکته کوچک زیست می کنیم. شاید این جهانِ بی حد و مرز، با این همه وسعتش، بدون شکل و شمایل خاصی به نظر برسد. اما اخترشناسان به این باورند که جهان دارای شکل مشخصی می باشد. قطعا اکنون می پرسید که پس شکل کیهان چگونه است؟

مدل های مختلف برای شکل احتمالی کیهان پیشنهاد شده اند؛ اما از میان همه ایده ها، فزیکدانان به این باورند که شکل کیهان به دلیل مشاهدات کیهان شناسی، تخت یا مسطح است. در این موارد شواهد زیادی وجود دارد از جمله نور باقی مانده از انفجار بزرگ، سرعت انبساط جهان در سمت و سوی نامشخص، و نحوه نگاه به جهان از زوایای مختلف…

دیوید اسپرگل استاد بازنشسته دانشگاه پرینستون که برای دهه ها شکل جهان را بررسی کرده است با مطالعه پس زمینه های میکروویو کیهانی (CMB=Cosmic microwave background) دریافت که انرژی مثبت و منفی جهان زمانی یکسان بوده می تواند که شکل کیهان مسطح باشد زیرا اگر کیهان انحنا داشته باشد، پس چنین برابری وجود نمی داشت. او بدین باور است که یک جهان مسطح با انرژی صفر یا خنثی مطابقت دارد. پس طبق اندازه گیری های کاوشگر ناهمسانگردی میکروویوو ویلکینسون (WMAP) از نوسانات CMB، جهان هم بی نهایت است و هم مسطح.

توجیه دیگر برای اثبات اینکه هندسه جهان مسطح است، انبساط سریع جهان است که توسط هابل کشف شد و با “ثابت هابل” قابل توضیح است. می توانید جهانِ در هم فشرده همچون یک توپ را تصور کنید که پس از انفجار به سرعت زیاد رو به جلو در حال انبساط است؛ این نیز یک نمونه از مشاهدات کیهان شناختی در خصوص مسطح بودن کیهان است.

مورد دیگر برای بیان اینکه جهان می تواند شکل مسطح داشته باشد مقدار “چگالی”  (تراکم مواد در نقطه مشخص) آن است، اصطلاح که بنام چگالی بحرانی یاد می شود. طبق گفته دانشمندان برای اصطلاح “چگالی بحرانی” یک جهان مسطح قابل فرض است زیرا اگر جهان چگال تر از این بود مانند یک کره خمیده می شد و در نهایت به دلیل جاذبه در خودش فرو می رفت.

به همین ترتیب موضوع دیگر برای توضیح مسطح بودن جهان همسانگرد و همگون بودن آن است. این یعنی از هر زوایه به آن نگاه کنیم یکسان به نظر می رسد.

در نتیجه باید گفت که تا حال بهترین مدل پیشنهادی برای هندسه کیهان، مودل تخت و نامتناهی است. زیرا با توجیحات استوار بر مشاهدات و هم چنان با معادلات ریاضیکی قابل توضیح است.

منبع:

https://www.livescience.com/what-is-shape-of-universe

Visited 29 times, 1 visit(s) today
Close