Written by 7:00 ق.ظ خبرهای ساینسی Views: 79

آیا می دانستید که فیل مرغ ها از بازماندگان دایناسور ها هستند!

جالب است اینکه بدانید، فیل مرغ که از دستهء پرندگان غول پیکر شناخته می شود؛ در واقع  نوعی از بازمانده دایناسور ها هستند!

این پرندگان مدرن، از دایناسور های گوشتخوار بنام تروپود ها تکامل یافته اند و از فامیل دایناسور ها شناخته می شوند. اگر چه به اندازهء تی ریکس ها ترسناک نیستند (تیرانوسوروس یا تی رکس از جملهء دایناسور های گوشتخوار دوپای دوره کرتاسه یا حدود ۶۶ میلیون سال قبل هستند‌).  اما از بستگان کوچک این  گونه شناخته می شوند.

قابل ذکر است که پرندگان برای اولین بار حدود ۱۵۰ میلیون سال قبل در دورهء ژوراسیک (حدود ۱۴۵.۵- ۱۹۹،۶ سال قبل) ظهور کردند. آنها تنها گونهء از نوعی دایناسور شناخته می شوند که پس از انقراض جمعی حدود ۶۶ میلیون سال قبل جان سالم به در برده اند.

حالا بیایید دلایلی را که باعث می شود این پرندگان را دایناسور های مدرن بنامیم، بررسی کنیم.

اولأ، این پرنده ها مانند تی رکس ها سر خودشان را تکان می دادند. یعنی حدود ۱۲۰ میلیون سال قبل، این پرنده ها دارای سری به مانند دایناسور و بدن شبیه به پرندگان امروزی داشتند. به همین ترتیب، گفته می شود که دایناسور های اولیه ممکن است مانند پرنده ها تخم های با پوسته نرم گذاشته باشند. این باعث می شود دانشمندان در مورد چگونگی تکامل تخم دایناسور ها تحقیقات بیشتر داشته باشند.

از سوی هم حتی ممکن است که دایناسور ها پر های اولیه داشته باشند و امکان دارد مانند مارمولک های امروزی، بدن شان صاف بوده باشد.

ثانیأ، براساس یک نتیجهء تحقیق در دانشگاه آلاباما، با استخراج مقداری از DNA یک دایناسور معلوم گردید که پرندگان به خصوص فیل مرغ ها، در واقع از نزدیکترین خویشاوندان زندهء دایناسور ها بشمار می روند. محققان با تطبیق توالی نمونه های DNA از ۲۸ گونه که ۱۳ گونهء آن پرنده بودند، دریافتند که این نمونه ها ۱۰۰ درصد با فیل مرغ و حداقل ۹۴.۵ درصد با سایر پرندگان مطابقت دارند.

در نتیجه باید گفت که اگر شما روزی با یک فیل مرغ مقابل شوید در واقع شما به یک بازماندهء از نسل دایناسور نگاه می کنید!

منابع:

https://www.snexplores.org/article/lets-learn-about-why-turkeys-are-dinosaurs

https://www.science.org/content/article/dinos-and-turkeys-close-relatives

https://www.nationalgeographic.com/animals/facts/tyrannosaurus-rex

https://www.nationalgeographic.com/science/article/jurassic

Visited 79 times, 1 visit(s) today
Close