Written by 7:36 ق.ظ بلاگ Views: 24

تلیفون های همراه چگونه بازیافت می شوند؟

از زمان رایج شدن تلیفون های همراه خصوصا نوع هوشمند آن، تبدیل تلفون در فاصه های زمانی خیلی زود، در میان مردم رایج شده است. شاید شما نیز چندین تلیفون را پس از یک-دو سال استفاده دور انداخته باشید؛ آن هم به دلیل از کار افتادن یا کهنه شدن این وسیله ارتباطی. در واقعیت امر، تلیفون های از کار افتاده می توانند دوباره بازیافت شوند، اما این کار چگونه انجام می شود؟ در این مطلب به مراحل بازیافت تلیفون های همراه می پردازیم.

قبل از بیان چگونگی بازیافت موبایل ها باید در نظر داشت که وقتی  صحبت از یک تلیفون قدیمی می شود، دو گزینه در مقابل شما قرار دارد: می توانید ازآن استفاده کنید یا هم می توانید آن را بازیافت کنید، که دومی در کارخانه های بازیافتی قابل انجام است‌. در نخست با وارد شدن تلیفون به فابریکه های بازیافتی، در اولین اقدام، تلیفون قطعه قطعه می شود. پس از آن قطعات مختلف به صورت جداگانه طبقه بندی شده که شامل: تخته مدار، فلز، شیشه، پلاستیک، و بطری می شوند.

سپس اطلاعات موجود در  تلیفون توسط شرکت های بازیافتی کاملا از بین برده می شوند. اما دقت کنید که برای حفظ اطلاعات مهم خود، قبل از سپردن تلیفون به شرکت بازیافتی، اطلاعات مهم موجود در آن را کاپی برداری کنید. به دنبال حذف اطلاعات، مواد استفاده شده در تخته های مدار به طلا، مس، و نقره جدا می شوند تا در جواهرات، وسایل الکترونیک، و ارز ها استفاده شوند. بطری ها نیز به قطعات بسیار خورد تبدیل شده و به اشکال مختلف تجزیه می شوند. پس از آن؛ از مواد به دست آمده چون گرافیت، نیکل، کوبالت، و لیتیم در ساخت بطری های جدید استفاده می کنند. همچنان با شیشه های به دست آمده از تلیفون های قابل بازیافت می توان برای ساخت انواع شیشه ها استفاده کرد. به همین شکل  از پلاستیک های به دست آمده پس از بازیافت تلیفون در صنعت پلاستیک سازی استفاده می شوند.

امروزه بعض شرکت های ساخت تلفون برای نشان دادن تعهد خودشان به حفظ محیط زیست، تلفن های کاملا بازیافت را به بازار عرضه می کنند که از تلفن های قدیمی ساخته شده و قیمت آن ارزانتر از سایر تلفن ها می باشد. 

اگر تلیفون های همراه بازیافت نشوند و افراد تمایل به دورانداختن آن و یا ترمیم پی در پی آن باشند، سالانه به میلیون ها تن زباله های الکترونیکی تولید خواهد شد که تاثیر عمیق بر محیط زیست دارد. در این مورد سامانتا ویسی، مدیر یک شرکت فروش و بازیافت تلیفون های هوشمند می گوید:《در سال ۲۰۲۱ م حدود ۵۷.۴ میلیون تُن زباله الکترونیکی تولید شده است که این مقدار زباله می تواند در گرمایش جهانی نقش مهم داشته باشد. زیرا با دفن کردن و یا سوختاندن آنها مواد کیمیاوی مضر وارد خاک شده و یا با تولید کاربن دای اکساید بر گرمایش زمین تاثیر می گذارد.》

امروزه در سراسر جهان شرکت های بزرگ در عرصه بازیافت تلیفون های همراه فعالیت می کنند تا به افراد که می خواهند از شر تلیفون های کهنه خود خلاص شوند، کمک کنند‌.

منابع:

https://www.recyclesmart.com/blog/what-happens-to-your-phone-when-its-recycled#:~:text=When%20the%20phones%20arrive%20at,in%20jewelry%2C%20electronics%20or%20currency.

https://amp.cnn.com/cnn/cnn-underscored/electronics/how-to-recycle-old-cell-phones

Visited 24 times, 1 visit(s) today
Close