Written by 11:23 ق.ظ بلاگ Views: 20

ساکت ترین مکان دنیا! جایی که تنها صدای درون تان را می شنوید

مکانی را تصور کنید که اندکترین صدایی از بیرون وجود نداشته وتنها و تنها صدای ضربان قلب و یا نفس کشیدن خود تان را می شنوید، در نخست شاید فکر کنید وجود چنین جایی در روی زمین ممکن نیست. اما در اصل چنین مکانی واقعا وجود دارد! در ادامه مطلب در این مورد پرداخته می شود.

در ایالت مینیسوتای ایالات متحده آمریکا، در آزمایشگاهی به نام Orfield، اطاقی ساخته شده که آنرا  anechoic یعنی  بدون پژواک نام گذاشته اند. جذب ۹۹.۹ درصد صدا های اطراف اتاق باعث می شود این مکان به ساکت ترین مکان روی زمین تبدیل شود. این یعنی صدا های بیرونی وارد گوش شما نخواهد شد و در این صورت شما صدای درون خود تان را می شنوید.

 قابل ذکر است که محدوده صدای قابل شنود برای انسان ها حدود ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز است. این بدین معناست که گوش شما قابلیت شنیدن صداها را در این محدوده دارا بوده و بالاتر یا پایین تر از این معیار، اختلال در شنیدن صداها در گوش شما ایجاد می کند.

اتاق anechoic از دیوار های فایبرگلاس، خشت های ۳ فوتی عایق صدا، و فولاد ساخته شده است. کف اتاق نیز با غشای نیمه قابل نفوذ پوشانیده شده است. به دلیل جذب بیشترین صدا، افراد در این اتاق تنها ۴۵ دقیقه بوده می توانند زیرا تحمل بودن در این اتاق بیشتر از این مدت، برای افراد دشوار می شود، به خصوص اگر فرد بخواهد روی اتاق راه برود. این حالت چیزی شبیه راه رفتن در فضاست.

همچنان باید گفت این اتاق تنها برای سرگرمی ساخته نشده  بلکه می‌تواند برای آزمایش های مهم تر مورد استفاده قرار گیرد. مثلا ناسا برای تثبیت میزان استرس فضانوردان در هنگام ماموریت از این اتاق استفاده می کند. در واقع اندازه بالا رفتن ضربان قلب فضانوردان هنگام بودن در فضا را اینجا شبیه سازی می کنند.

به همین ترتیب، باید ذکر کرد که شکستن ریکارد ۴۵ دقیقه بودن در این اتاق چالش بزرگ برای افراد ماجراجو است. از زمانی که این اتاق از طرف آزمایشگاه مورد استفاده عموم قرار گرفته است افرادی زیادی،  آنجا را تجربه کردند ولی همان طور که گفته شد تجربه بودن در این اتاق وضعیت شبیه سازی شده از بودن در مکان تاریک و بدون صداست که باعث می شود حس عجیب از درون ایجاد شود‌‌‌. از سوی هم موارد ایمنی این اتاق همواره تحت بررسی قرار می گیرد تا مشکل برای افراد ایجاد نشود.

منابع:

https://www.bbc.com/travel/article/20121022-the-quietest-place-on-earth

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK390300/#:~:text=Mild%20hearing%20loss%3A%20Hearing%20loss,of%20more%20than%2081%20decibels.

Visited 20 times, 1 visit(s) today
Close