Written by 1:00 ب.ظ بلاگ Views: 65

نور های سرگردان! دریافت تصویر از ستارگانی که خودشان مرده اند

Milky Way galaxy illuminates the night sky in deep space generated by artificial intelligence

آیا این امکان وجود دارد که هنگام تماشای آسمان در شب، از میان میلیارد ها ستاره، شما نور ستاره ای را نگاه کنید که پس از طی نمودن فاصلهء میلیون ها سال نوری، به چشم شما رسیده باشد، در حالی که خود آن ستاره خیلی وقت قبل مرده باشد؟

شاید برای بعضی از شما عجیب به نظر برسد اما باید گفت که این یک واقعیت است و ستاره ها نیز مانند ما انسان ها فانی هستند و تنها آنچه در چرخهء تولد، زندگی، و مرگ تفاوت را تعیین می کند، مدت زمان آنهاست.

در واقعیت امر، شما در هنگام نگاه بر ستاره های آسمان، در اصل به گذشته نگاه می کنید؛ شاید آن تصویری که به چشم شما میرسد مربوط به میلیون ها سال گذشته باشد . مثلا اگر به خورشید نگاه کردید شما در اصل به ۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه در گذشته نگاه کرده اید، چون آن نور که به چشم شما می رسد در حقیقت ۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه قبل خورشید را ترک نموده و اکنون به چشم شما رسیده است.

حالا تصور کنید کم نور ترین ستارگان در آسمان شب ممکن است دورترین آنها باشد و شما هنگام تماشای آن سفر نوری طولانی را نگاه می کنید و این در حالیست که آن ستاره ممکن است در حقیقت مرده باشد. در واقع نمی توان گفت که اکثر ستاره ها در شب چنین داستان دارند اما با آن هم چنین وضع برای بعضی ستاره ها وجود دارد.

به همین ترتیب، برای درک بیشتر، باید به یک واقعیت دنیای فزیک برگردیم و آن اینکه هیچ چیزی در جهان سریعتر از نور نیست، زیرا نور با سرعت حدودأ  سه صد هزار (۳۰۰۰۰۰) کیلومتر در ثانیه حرکت می کند. اما با این حال فاصلهء خیلی زیادی را باید طی کند تا یک سال نوری تعیین شود.

از سوی هم، اگر به دورهء زندگی ستارگان نگاه کنیم، آنها با تعاملات همجوشی هسته یی، تولید انرژی نموده و موجودیت خود را حفظ می کنند. اما هر چه اندازهء یک ستاره بزرگتر باشد مواد بیشتری می سوزاند و به این شکل در مرحلهء آخر عمر شان، یک انفجار ابرنواختری رخ می دهد که چشم ما تا قرن ها متوجه این انفجار نخواهد شد و آنچه میبینیم نور عادی یک ستاره است.

در نتیجه، همان طور که گفته شد، نور ستارگان تا به چشم ما میرسند مدت زمانی را طی می کنند و از آنجا که مرگ ستاره ها نیز یک واقعیت است پس میتوان گفت؛ نور بعضی ستاره ها در شب، امکان  دراد از یک ستاره ای باشد که خود آن ستاره اکنون وجود فزیکی ندارد. بدین لحاظ هنگام نگاه به آسمان، این را در نظر داشته باشید که  برخی از آن ستاره ها، سال ها قبل همچون یک ابرنواختر منفجر شده اند اما به دلیل داشتن فاصله، نجومی، تنها نور شان در مسیر رسیدن به چشم ما قرار گرفته است.

منابع:

https://slate.com/technology/2013/08/are-the-stars-you-see-in-the-sky-already-dead.html

Visited 65 times, 1 visit(s) today
Close