Written by 10:00 ق.ظ خبرهای ساینسی, نجوم‌شناسی Views: 19

عبور ۵ سیارک از نزدیکی زمین؛ زنگ خطر یا رخداد معمول؟

براساس اخبار جدید ناسا، ۵ سیارک در اندازه های مختلف از نیم میلیون مایلی زمین عبور کردند. در میان این سیارک ها، بزرگ ترین آن به اندازه یک طیاره، و کوچک ترین آن به اندازه یک بس می باشد. سیارک که به اسم آر ال 2023 نامگذاری شده  و عرض آن در حدود ۲۴ فوت (۷متر) تخمین زده شده است، در فاصله ۴۶۹۰۰۰ مایلی (۷۵۵۰۰۰ کیلومتر) از کنار زمین عبور کرد. اما، چه زمان عبور سیارک ها را می توان همچون یک زنگ خطر در نظر گرفت؟

باید ذکر کرد ناسا هر شی فضایی را که در فاصله ۱۹۳ میلیون کیلومتری زمین قرار گیرد به عنوان «شیء نزدیک به زمین» معرفی می کند. اما اگر جسم بزرگی در فاصله ۷.۵ میلیون کیلومتری قرار گیرد، به عنوان جسم «بالقوه خطرناک» شناخته می شود. اما جدا از این معیار ها برای پیشبینی برخورد سیارک ها، آنچه قابل بحث است کمیت تغییر احتمالی مسیر سیارک هاست. انچه که به اثر یارکوفسکی معروف است ( این اثر به افتخار مهندس قرن ۱۹ م نامگذاری شده است و در واقع بیان کننده تغییراحتمالی مسیر سیارک هاست.

3D render of a space scene background with rocks hurtling towards a fictional planet

کمیته تشکیل شده در ناسا برای ردیابی اجسام نزدیک به زمین (ان ای او) سالانه هزاران تحقیق روی مسیر سیارک ها انجام می دهد. ناسا مکان و مدار حدود ۲۸۰۰۰ سیارک را ردیابی می کند و آنها را با اخرین سیستم هشدار برخورد زمینی سیارک دنبال می کند که در واقع مجموعهء از ۴ تلسکوپ است که  در هر ۲۴ ساعت می تواند کل آسمان و زمین را اسکن کند. 

تا پایان قرن حاضر ناسا مسیر همه سیارک ها را پیش بینی نموده است. و خوشبختانه تا ۱۰۰ سال آینده خطر جدی از برخورد سیارک ها زمین را تهدید نمی کند. اما، باید احتمال را در نظر داشته باشیم، زیرا حتی سیارک های کوچک سیارک های بی خطر نیستند و در اثر برخورد می توانند فاجعه های چون بمب هیروشیما به جا بگذارند.

به همین ترتیب، با تکیه بر علم سازمان های تحقیقاتی چون ناسا پروژه های وسیع در خصوص محافظت زمین درمقابل هرنوع برخورد های اشیای خطرناک در دست دارند، هدف این پروژه ها منحرف نمودن سیارک های خطرناک است. اولین نمونه آن پروژه دارت در سال ۲۰۲۲م بود که موشک آزمایشی سیارک دیمورفوس را از مسیرش منحرف کرد و این به عنوان موفقیت بزرگ در پروژه های فضایی شناخته شد.

منابع : 

https://www.livescience.com/space/astronomy/5-asteroids-will-skim-past-earth-over-the-next-2-days-nasa-says

https://www.sciencedirect.com/topics/earth-and-planetary-sciences/near-earth-objects

https://cneos.jpl.nasa.gov/ca/

Visited 19 times, 1 visit(s) today
Close