Written by 10:00 ق.ظ خبرهای ساینسی Views: 173

هم نوع خوری در میان حیوانات؛ معرفی ۱۲ موجود زندهء که هم نوع خود را می خورند

حیوانات از جملهء موجودات زندهء هستند که می توانند از دیگر حیوانات و از گوشت آنها تغذیه کنند. اما گاهی ممکن است که این حیوانات نوع خودشان را نیز بخورند. این شکل از تغذیه میلیون ها سال است که میان حیوانات مختلف رایج است و قدیمی ترین مورد ثبت شده حدود نیم میلیارد سال قبل است که توسط تریبولیت ها انجام شده است.

حالا بیایید به طور فشرده با حیواناتی آشنا شویم که همنوعان خودشان  را می خورند.

در نخست باید از میمون ها یاد آور شد. این حیوانات در هم نوع خوری شهرت دارند که معمولا با نوزادکشی یا کشتن نوزادان و خوردن آنها همراه است. یک نمونه از این هم نوع خوری در سال ۲۰۱۹م در گروهی از میمون های کاپوچینی با صورت های سفید مشاهده شد. در واقع به باور محققان، در گونه های مختلف حیوانات، جنس های نر، فرزندان غیرمرتبط را می کشند تا فرصتی برای فرزندآوری فرزندان خود داشته باشند.

دومین حیوانی که در هم نوع خوری مشهور است، خرس های قطبی اند. این حیوانات اکثرا چوچه خرس ها، و حتی ماده های بالغ را کشته و می خورند. طبق مطالعهء که در سال ۲۰۱۱م انجام شد، خرس های قطبی نر و ماده، لاشه خرس های قطبی مرده ای که توسط انسان ها کشته شده بود را جمع آوری کردند. به همین شکل در سال ۲۰۲۰ گاردین گزارش داد که هم نوع خوری در میان خرس های قطبی در شمال روسیه افزایش یافته است.

Photo two polar bears are playing with each other in the wild

جگوار ها، نیز از جملهء حیواناتی هستند که هم نوع خود را می خورند. در سال ۲۰۱۰م  در مجله (The southwestern Naturalist) اخبری به نشر رسید مبنی بر این که جگوار های بالغ گاهی هم نوع خود را می خورند. 

چهارمین حیوان، کوسه ببر های ریگی است. این حیوانات حتی در هنگام جنین بودن، جنین های دیگر را در رحم ماده می خورند. این بدین معناست که براساس چنین رفتارها، تنها بزرگترین و قوی ترین ها زنده می مانند.

تمساح ها نیز از جملهء حیوانات هم نوع خور هستند. این حیوانات طعمه های دیگر از جمله تمساح های دیگر را می خورند. هم نوع خوری در میان تمساح ها حدود میلیون ها سال است که رخ داده است. تمساح ها هم نوعان کوچک خود را به طور کامل می خورند.

Large crocodile resting in tropical rainforest pond generated by artificial intelligence

ششمین حیوان که گاهی از هم نوع خود تغذیه می کند، ببر است. محققان هنوز هم در حال مطالعه رفتار آدم خواری در ببر ها هستند‌. اما شواهدی نشان می‌دهد که ببر های بزرگ، چوچه ببر ها را می خورند.

 

به همین ترتیب، عنکبوت ها در اشکال مختلف هم نوع خوری شهرت دارند. یک نمونهء رایج آن کشته شدن و خوردن عنکبوت های نر توسط عنکبوت های ماده پس از جفت گیری است. از سوی هم عنکبوت های صحرایی نر با خوردن کیسه تخم یک ماده، قبل از بیرون آمدن فرزندانش آنها را می کشد و اگر فرزندان موفق به بیرون آمدن شوند، مادر خود را می خورند‌.

لانت ماهی ها، از جملهء حیوانات دریایی هستند که در عمق های ۷ فوتی اقیانوس های گرمسیر و نیمه گرمسیر زیست دارند. این حیوانات معمولا یکدیگر را می خورند. به گونهء که یک لانت ماهی در معده یک لانت ماهی دیگر قرار می گیرد. 

سمندر های نر نیز معمولا فرزندان خود را می خورند. اما این فرزندخوری در بقای آنها تاثیر ندارد. زیرا آنها فرزندانی را می خورند که شانس کمتری برای زنده ماندن دارند. 

همچنان، اسب های آبی نیز از جملهء هم نوع خواران هستند. محققان فکر می کردند که اسب های آبی تا دههء ۱۹۹۰م کاملا گیاه خوار بودند. اما زمانی که مردم شروع به ثبت لاشه های آنها کردند، متوجه شدند این لاشه ها از دیگر اسب های آبی است که توسط یکدیگر کشته شده اند.

حیوان دیگری که در لیست معرفی حیوانات هم نوع خور قرار دارد، فوک های خاکستری است. این حیوانات اگر چه اکثرا از ماهی تغذیه می کنند اما ممکن است گاهی چوچه های خود را نیز بخورند.

و اما، باید یادآور شد که امروزه شواهدی از آدم خوری در خویشاوندان باستانی ما نیز وجود دارد. انسان ها در طول تاریخ درگیر آدم خواری بوده اند. از خوردن دشمنان تا خوردن دوستان به دلیل ادای احترام! از سوی هم قحطی و کمبودی های اولیه باعث شده بود انسان ها برای زنده ماندن تسلیم به آدم خواری شوند.

با این حال، هم نوع خوری در میان انسان ها به صورت فطری یک عمل زشت و قبیح بوده و به عنوان آخرین و قطعی ترین تابو شناخته می شود.

منابع:

https://www.livescience.com/animals/cannibal-animals-12-creatures-that-gobble-up-their-own-kind

https://www.nationalgeographic.com/culture/article/cannibalism-common-natural-history-bill-schutt

https://www.scientificamerican.com/article/what-makes-animals-cannibals/

https://www.nationalgeographic.com/animals/article/cannibalism-common-leopards-fish-invertebrates

Visited 173 times, 1 visit(s) today
Close