Written by 1:00 ب.ظ Infographics, تکنالوژی, رفتار انسان Views: 53

تتریس؛ بازی ویدئویی که می تواند به سلامت روان شما کمک کند

Logical Thinking Concept. Different Colorful Shapes Wooden Blocks on a white background. 3d Rendering

بازی های کمپیوتری یا دیجیتالی برای اکثر افراد سرگرم کننده هستند، اما عواقب پس از استفاده از این بازی ها چیزی است که روان شناسان به دنبال حل آن می باشند.

طبق مطالعات اخیر که بالای تاثیر روانی بازی «تتریس» روی افراد انجام شد، معلوم گردید که این ویدیو گیم می تواند بالای روان استفاده کننده ها تاثیر مثبت داشته و باعث کاهش تمرکز آنها روی خاطرات آسیب زا شود.

امروزه، تتریس به یکی از پر طرفدار ترین ویدئو گیم های جهان مجازی تبدیل شده است. در واقع این بازی شکل دیجیتال شدهء یک داستان  سال۱۹۸۰ م است. همچنان این بازی شامل تصاویر و الگو های است که می تواند فرد با تمرکز بر آنها، فلش‌بک ها یا خاطرات مزاحم درون ذهن که پس از وقایع بد خطور می کنند را کاهش دهد.

امیلی هولمز، روان شناس بریتانیایی هنگام تحقیق روی چگونگی کاهش فلش‌بک ها، به این فکر کرد که ممکن است تصاویر رقابتی در مقابل آنچه افراد از تجارب بد خود به یاد می آورند قرار گرفته و باعث کاهش خطور آنها در ذهن گردد.

او باور دارد که مغز انسان ها خاطرات را به یکبارگی ثبت نمی کنند. بلکه مدتی طول می‌کشد تا تثبیت شوند. همچنان آنچه امیلی انجام داد جلوگیری از تبدیل شدن تجربه های بد به فلش‌بک بود. او از کار های فضایی-بصری استفاده کرد که نمونهء آن بازی تتریس است.

به همین ترتیب طی یک آزمایش، او دو گروه از افرادی را که سانحهء خطرناک را تجربه کرده بودند، انتخاب کرد.  گروه اولی چند ساعت پس از سانحه، تتریس بازی کردند ولی گروه دومی این کار را انجام ندادند. پس از یک مدت در نتیجهء مقایسهء دو گروه با هم، معلوم شد که گروه اولی فلش بک های کمتری را پس از سانحه تجربه کرده اند.

باید یادآور شد که الگو های موجود در بازی تتریس باعث می شود فرد تمرکز خود را روی آنها حفظ نموده و به مرور زمان یادآوری خاطرات بد در ذهن او کاهش یابد. علاوه بر این، تتریس با بازی های که باعث حواس پرتی افراد می شود، فرق دارد. زیرا فعالیت  فضایی-بصری در آن به خصوص تصور اینکه با ذهن تان می توانید الگوها را تغییر مکان دهید، می تواند باعث دور شدن خاطرات مزاحم در مغز شود.

Background from a large number of multi-colored squares on a dark background. AI Generated.

با وجود موارد ذکر شده، گفته می شود که بازی تتریس به تنهایی خود نمی تواند برای افرادی که از خاطرات بد گذشتهء خود رنج می‌برند، مفید واقع شود؛ در اصل این بازی همچون یک ابزار همراه با درمان روان شناسی کلینیکی می تواند روی سلامت روان افراد تاثیرگذار باشد.

منابع:

https://www.nationalgeographic.com/premium/article/tetris-ptsd-treatment-video-game-trauma#:~:text=After%20four%20weeks%2C%20nurses%20who,78%20percent%20reduction%20in%20flashbacks.

https://www.theguardian.com/games/tetriso

https://www.scientificamerican.com/article/tetris-dreams/

Visited 53 times, 1 visit(s) today
Close