Written by 8:00 ق.ظ تکنالوژی, رفتار انسان, نجوم‌شناسی Views: 9

پس از ماموریت چندریان-۳، اکنون هند اولین ماموریت خود به سمت خورشید را انجام می دهد!

جاپان اولین کشوری بود که در سال  ۱۹۸۱ ماموریتی را برای مطالعه شعله های خورشیدی به طرف خورشید پرتاب کرد. اکنون کشور هند و فقط چند روز پس از تاریخ سازی این کشور با تبدیل شدن به اولین کشوری که در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آمد، اولین ماموریت رصدی خود را به سمت خورشید انجام میدهد! هر چند آژانس تحقیقات فضایی هند (ایسرو) تا اکنون در مورد هزینه این ماموریت چیزی نگفته است، اما گزارش های منتشر شده در مطبوعات هند آن را ۳.۷۸ میلیارد روپیه هندی نشان می دهند.

آدیتیا ال۱(Aditya-L1) امروز (تاریخ ۲ سپتامبر) در ساعت ۲:۲۰ بامداد به وقت شرقی (۱۱:۵۰ بعد از ظهر به وقت محلی) روی یک پرتابگر ماهواره قطبی از مرکز فضایی “ساتیش داوان” به فضا پرتاب شد. هند در اولین ماموریت خورشیدی خود، آدیتیا (که به خدای خورشید در هندوئیزم اشاره دارد)، فعالیت‌های خورشید را برای درک بهتر آب و هوای فضا و چگونگی تاثیر آن بر زمین بررسی خواهد کرد. سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) این فضاپیما را در نقطه L1 (لاگرانژی ۱) زمین-خورشید، یک نقطه پایدار گرانشی واقع در حدود ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین، قرار خواهد داد. طبق گزارش ISRO، در این نقطه نیروهای گرانشی دو جرم بزرگ -خورشید و زمین – یکدیگر را خنثی می‌کنند و ماهواره‌ای که در حول این نقطه قرار می ‌گیرد، مزیت اصلی مشاهده مداوم خورشید را بدون هیچ گونه  پنهان شدن یا کسوف، به همراه خواهد داشت.

هنگامی که Aditya-L1 به این نقطه برسد، می تواند با همان سرعت زمین به دور خورشید بچرخد. این همچنین به این معنی است که ماهواره برای کار کردن به سوخت و انرژی بسیار کم نیاز دارد. ایسرو می گوید که Aditya-L1 هفت ابزار علمی دارد که تاج خورشیدی (خارجی ترین لایه خورشید)، فوتوسفیر (سطح خورشید یا قسمتی که از زمین می بینیم) و کروموسفر (لایه نازکی از پلازما که بین فوتوسفیر و تاج قرار دارد) را مشاهده و مطالعه می کند. این مطالعات به دانشمندان کمک می‌کند تا فعالیت‌های خورشیدی، مانند باد خورشیدی و شراره‌های خورشیدی، و تأثیر آن‌ها بر زمین و آب ‌وهوای نزدیک به فضا را در زمان واقعی آن مطالعه کنند.

میلسوامی آنادورای، دانشمند سابق ایسرو، می گوید: «خورشید دائماً از طریق تابش، گرما و جریان ذرات و میدان های مقناطیسی بر آب و هوای زمین تأثیر می گذارد و در عین حال، بر آب و هوای فضا نیز تأثیر می‌گذارد.» وی می افزاید: «آب و هوای فضا در نحوه کارکرد ماهواره‌ها نقش دارد. بادها یا طوفان‌های خورشیدی می ‌توانند بر الکترونیک ماهواره‌ها نیز تأثیر بگذارند، حتی شبکه‌های برق را از بین ببرند. اما در دانش ما از آب و هوای فضا تا اکنون سوال هایی وجود دارد که باید حل گردد.» به همین ترتیب، شناخت فعالیت های خورشید مانند باد خورشیدی یا فوران خورشیدی به ما کمک می کند ماهواره های خود را از مسیر آسیب پذیر دور کنیم که این عمل به افزایش طول عمر ماهواره های ما در فضا نیز کمک می کند. 

با این کار، اگر Aditya-L1 موفق گردد، هند به گروه منتخبی از کشورهایی که به مطالعه خورشید می پردازند، خواهد پیوست.

منابع: 

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-66643805

https://www.space.com/india-launches-aditya-l1-first-solar-probe#:~:text=The%20nation%20launched%20its%20first,50%20a.m.%20local%20India%20time

Visited 9 times, 1 visit(s) today
Close