Written by 8:00 ق.ظ تکنالوژی, خبرهای ساینسی, رفتار انسان Views: 25

اولین پیوند قلب در نوزاد

بر اساس آخرین اخبار در خصوص دستاورد های علمی و حوزهء طبابت، دریچهء های قلب پیوند شده که به عنوان بخشی از اولین پیوند جزئی قلب در انسان شناخته می شود. اکنون همراه با نوزادی که به تازگی آنرا دریافت کرده است در حال رشد است.

پزشکان گزارش داده‌ اند که یک نوزاد در سال ۲۰۲۲م اولین دریافت کننده پیوند جزئی قلب در جهان شد و اکنون بیشتر از یک سال می شود که بافت های پیوند‌ شدهء کودک نوپا هنوز عملکرد عالی از خود نشان می دهند و همراه با بدن نوزاد، در حال رشد هستند.

نوزاد دریافت کننده “اوون مونرو” نام داشته و زمانی که ۱۸ روز سن داشت تحت این روش قرار گرفت. 

قبل از تولد این کودک، وجود یک ناهنجاری قلبی در مورد او تشخیص داده شده بود. این ناهنجاری به گونهء بود که در آن یک رگ خونی بزرگ برای انتقال خون از قلب وجود داشت نه مانند قلب های معمولی که دارای دو رگ انتقال دهنده خون هستند. این ناهنجاری در انسان ها تنفس را سخت تر می کند و جریان خون را نیز کاهش می دهد.

در پیوند جزئی قلب، قلب متضرر یا آسیب دیده را با یک قلب سالم جایگزین می کنند که پس از آن با وفق یافتن در سیستم بدن، بافت ها شروع به رشد می کنند. در دیگر انواع پیوند، ایمپلنت های دریچهء قلب که با بدن بیمار رشد نمی کنند نیاز به تعویض مکرر دارند ولی این تعویض ها خطر مرگ را افزایش می دهند.

نوع جزئی پیوند قلبی تنها در خوک ها آزمایش شده بود که والدین اوون مونرو این گزینه را برای نجات فرزند شان انتخاب نمودند و خوشبختانه ۳۰ روز پس از انجام این عمل جراحی، پزشکان او را از شفاخانه مرخص کردند.

حالا این نوزادِ در حال رشد، به تمام نقاط عطف رشد خود رسیده است، مانند خزیدن، ایستادن، نگاه کردن به اطراف به دنبال اشیا رفتن، و تولید صدا که همهء این فعالیت ها با رشد نوزاد، بهبود یافتند.

منابع:

https://www.livescience.com/health/heart-circulation/1st-partial-heart-transplant-growing-with-baby-1-year-later

https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2813552

https://www.aats.org/resources/partial-heart-transplant-whats-all-the-fuss-about

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0039606020305249

Visited 25 times, 1 visit(s) today
Close