Written by 8:00 ق.ظ تکنالوژی, خبرهای ساینسی, رفتار انسان Views: 38

سه پیشرفت ترسناک هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳م

سال ۲۰۲۳م شامل دستاورد های بسیار حیرت انگیز در عرصه علم و تکنالوژی بود. بخشی از پیشرفت ها مرتبط با سیستم های هوش مصنوعی بود که ما در این مطلب به ۳ دستاورد بزرگ اما خیلی ترسناک هوش مصنوعی می پردازیم.

هوش مصنوعی برای سال هاست که در بافت های مختلف زندگی ما وجود دارد. این فناوری در بخش های مختلف نقش چشم‌گیر و کمک کننده ایفا کرده است. برای مثال در تشخیص های پزشکی مانند تشخیص سرطان و دیگر اکتشافات علمی، این سیستم رول مهمی داشته است.

اما این موارد نمی توانند چهرهء ترسناک واقعیت را بیان‌ کنند. در واقع، اولین مورد ترسناک، هوش مصنوعی عمومی یا AGI است. شرکت Open AI یک سیستم پیشرفته بنام Q* را معرفی نمود که ممکن است تحقق بالقوه پیش‌گامانه هوش مصنوعی را تجسم کند، اما اطلاعات بسیار کم در این مورد وجود دارد و این موضوع ماجرا را مرموز تر می سازد.

نقطهء “تکینگی” (AGI)، به عنوان نقطهء شناخته می شود که در آن هوش مصنوعی از انسان هوشمند تر است. در کل، اگر به نحوهء کارکرد این سیستم دقت کنیم، نسل های فعلی هوش مصنوعی، تولید محتوا نمی توانند بلکه از اطلاعات استفاده می کنند. اما دانشمندان بر این باور اند که AGI در آینده می تواند بهتر از انسان ها عمل کند و ممکن است در موارد منفی نیز سو استفاده شود، مانند ایجاد عوامل بیماری زا، حملات سایبری، و سازمان دهی ماموریت های مغرضانه که در همه این‌ها از این سیستم استفاده خواهد شد. اما برخی از دانشمندان بدین باور اند که ما هرگز به نقطهء تکینگی نخواهیم رسید.

به همین ترتیب، دیپ فیک، مساله دوم در پیشرفت های سیستم هوش مصنوعی است که به عنوان مهم ترین تهدید سایبری نیز شناخته می شود‌. اگر چه به باور متخصصین، این فناوری چندان خوب نبوده است که بتواند یک تهدید باشد، اما ممکن است این موضوع در شرف تغییر باشد. امکان دارد دیپ فیک، در تولید چهره های انسانی انقدر پیشرفت کند که نتوانیم دیگر حقیقت را با ساخته تشخیص دهیم.

این موضوع چیزی شبیه، هیپرریالیسم است که به عنوان تولید محتوا به صورت بسیار حقیقی شناخته می شود. این امر به خصوص برای روزنامه نگاران و  نویسندگان می تواند بسیار مشکل ساز باشد. کافیست زمانی را تصور کنید که دیگر نمی توانید میان واقعیت و خیال تفکیک قایل شوید.

همچنان، استفاده غیرمسوولانه از هوش مصنوعی می تواند یک موضوع خطرناک دیگر باشد. مثلا استفاده از هوش مصنوعی در بخش نظامی یا مسابقات تسلیحاتی که می‌تواند توسط هوش مصنوعی شکل بگیرد. باید گفت که این کارها بعید نیست؛ چون در سال ۲۰۲۲م هوش مصنوعی ۴۰۰۰۰ سلاح هسته یی را شبیه سازی کرده بود! به همین شکل شما روبات های قاتل را تصور کنید که با تسلیحات مرگبار LAWS مجهز شوند. قابل یادآوریست که این هشدار ها که توسط استیون هاوکینگ و ایلان ماسک نیز در مورد آیندهء بشر  بیان شده بودند.

منابع:

https://www.livescience.com/technology/artificial-intelligence/3-scary-breakthroughs-ai-will-make-in-2024

https://science.howstuffworks.com/artificial-intelligence.htm

https://amp.theguardian.com/technology/2020/jan/13/what-are-deepfakes-and-how-can-you-spot-them

https://www.techtarget.com/searchenterpriseai/definition/artificial-general-intelligence-AGI

Visited 38 times, 1 visit(s) today
Close