Written by 8:00 ق.ظ خبرهای ساینسی, رفتار انسان Views: 28

ده کشف جدید در مورد اجداد باستانی  در سال ۲۰۲۳م

در خصوص کشفیات باستان شناسی در سال ۲۰۲۳م صحبت های زیادی وجود دارد. مواردی که واقعأ ما را شگفت زده می کنند و بخشی از دانش ما را در خصوص تاریخ بشر شکل می دهند. ما در اینجا به ۱۰ کشف مهم باستان شناسی در سال ۲۰۲۳م پرداخته ایم.

اولین مورد، انقراض اجداد انسان مدرن یا هومو ساپینس است. در واقع، اگر به اطلاعات جدید دقت کنیم،  حدود ۱ میلیون سال قبل، اجداد انسان ها با یک خطر ناشناخته روبرو شده اند و اگر تعداد ما حدود ۱۰ هزار سال قبل، ۱۳۰۰ نفر بود، حالا به ۸.۱ میلیارد رسیده است که به ظاهر رقم بسیار بزرگ به نظر می رسد. این چیزیست که دانشمندان به آن گلوگاه شدید در تولید مثل می گویند.  یعنی اگر تولید مثل سرعت نمی یافت امکان نابودی نسل انسان در این زمان بسیار محتمل بود. ولی خوش‌بختانه نسل انسان این خطر را سپری کرده و از انقراض نجات یافته است.

 

دومین مورد، کشف شواهدی بود که نشان می‌داد خویشاوندان انسانی ما حدود ۴۷۶ هزار سال قبل، از چوب، در ساخت و ساز های مختلف استفاده می کردند. این موضوع بر اساس اطلاعات بدست آمده از نقاط مختلف زمین بیان شده است.

به همین شکل یک استخوان فک ۳۰۰ هزار ساله نیز در سال ۲۰۲۳ کشف شد. با شبیه سازی جمجعه انسان پلیستوسن میانی توسط کمپیوتر معلوم شد که ممکن است این جمجعه و فک مرتبط به دودمان ناشناخته انسانی باشد.

در چهارمین مورد، کشف شد که دو گروه آفریقایی متفاوت، باعث پیدایش انسان مدرن شدند. در واقع قبل از اینکه هوموساپینس ها حدود ۳۰۰ هزار سال قبل روی صحنه بیایند، اجداد ما شامل دو گروه متمایز بودند که در آفریقا زندگی می کردند. اما این گروه ها پس از ایجاد روابط با هم‌دیگر، گروه های جدید انسانی را شکل دادند.

در پنجمین مورد، گفته می شود که انسان مدرن در سه مرحله به اروپا مهاجرت کرد. یعنی مرحلهء اول حدود ۴۲ هزار سال پیش، مرحلهء دوم حدود ۴۵ هزار سال پیش، و مرحلهء سوم حدود ۵۴ هزار سال پیش رخ داده است. این تاریخ ها از دندان های کشف شده در ایتالیا، بلغارستان، و فرانسه به دست آمده اند.

به همین ترتیب، یک استخوان لگن فوسیلی در فرانسه کشف شد که حدود ۴۰ هزار سال قدامت دارد. این استخوان بنام ایلیوم بوده و مربوط به یک نوزاد تازه متولد است. این احتمال وجود دارد که استخوان کشف شده مربوط به گروهی از نئاتدرتال ها و انسان های باشد که با هم زندگی می کردند.

در هفتمین مورد کشف شده، معلوم شد که اولین ساکنان دائم اروپا در کریمیه زندگی می کردند. اطلاعات جنیتیکی بدست آمده از دوران پارینه‌سنگی گواه این موضوع است که اولین انسان های مدرن در اروپا حدود ۳۷ هزار سال قبل در منطقه کریمیه امروزی مستقر شدند.

همچنان با کشف گروه های ناشناخته انسانی ماقبل تاریخ، نسب جدید در شجره نامه انسانی کشف شد. جمعیت های گراوتیان شرقی و جنوبی که حدود  ۲۴ هزار  تا ۳۲ هزار سال قبل زندگی می کردند تفاوت های جنتیکی داشته ولی ویژگی های فرهنگی مشابه نیز داشتند. این جمعیت همچنان به عنوان آخرین دودمان اسرارآمیز عصر یخبندان شناخته می شوند.

در نهمین مورد، در سال ۲۰۲۳م کشف شد که اولین آمریکایی ها به عنوان افرادی از عصر یخبندان از شمال چین به آمریکا سفر کرده بودند‌.

 و در آخرین مورد، کشف شد که جمعیت سایبریا در یک دورهء از زمان، ناپدید شده اند. این موضوع براساس شواهد جنیتیکی بدست آمده از بقایای انسان ها بیان شده است که حدود ۱۰ هزار سال پیش در سایبریا زندگی می کردند و بعدا ناپدید شده اند.

منابع:

https://www.livescience.com/archaeology/10-things-we-learned-about-our-human-ancestors-in-2023

https://www.nature.com/scitable/knowledge/library/neanderthal-behavior-59267999/

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/essential-timeline-understanding-evolution-homo-sapiens-180976807/

https://www.sciencedirect.com/topics/veterinary-science-and-veterinary-medicine/ilium-bone

https://www.nationalgeographic.com/history/article/who-were-the-first-americans

Visited 28 times, 1 visit(s) today
Close