Written by 9:00 ق.ظ تکنالوژی, رفتار انسان Views: 22

کشف گلولهء  ۲  هزار ساله ای که نام ژولیوس سزار در آن حک شده است

براساس آخرین اخبار در حوزهء کشفیات باستان شناسی، گلوله ای در اسپانیا کشف شده است که روی آن اسم ژولیوس سزار حک شده است و نشان می دهد که مردم بومی اسپانیا احتمالأ از ژولیوس سزار در طول جنگ داخلی روم حمایت می کردند. طی این مطالعهء جدید معلوم شده است که سزار، با تبلیغات فرامرزی ارتش روم را در جنگ های گالیک (حدود ۵۰ تا ۵۸ سال قبل از میلاد) به پیروزی رساند.

این گلولهء سربی شکل بادام مانند داشته که در یک طرف آن نام ژولیوس سزار و طرف دیگر آن نام یک شهر ناشناخته نوشته شده است. همچنین احتمال می رود که این‌ گلوله مربوط به نوک یک تیرکمان باشد. این موضوع نشان دهندهء سلطه خواهی بیش از حد ژولویس سزار بوده و بیانگر تمایل دائم او برای داشتن قدرت است.

ژولیوس سزار، یک سیاستمدار، نظامی و نویسنده رومی بود که در قرن اول پیش از میلاد فعالیت داشت. او به عنوان یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های تاریخ شناخته می‌شود و نقش مهمی در سقوط جمهوری روم و برپایی امپراتوری روم داشت. سزار برای افزایش قلمرو تحت سلطه خود از رودخانه روبیکون عبور کرد و با رقیب اصلی سیاسی خود پوپمیو کبیر وارد رقابت شد. جنگ داخلی سزار، اروپا از جمله ایتالیا، یونان، حتی مصر، آفریقا، اسپانیا، و شبه جزیره بالکان را در بر گرفت. در جریان این جنگ ها، آخرین درگیری در اسپانیا رخ داد که به جنگ موندا شهرت داشت که در نتیجه سزار به پیروزی دست یافت.

حالا کشف این گلوله برای متخصصان، به عنوان یک گلولهء حکاکی شده بازمانده از همان دوران شناخته می شود. این پرتابه با ابعاد ۱.۸ در ۱‌‌.۸ اینچ،  و وزن ۷۱ گرام بوده و با استفاده از قالبی ساخته شده است که سرب مذاب در آن ریخته می شود.

در یک طرف گلوله حروف (IPSCA) که اشاره به یک شهر باستانی می کند، و در طرف دیگر آن (CAES) حکاکی شده است که با نام سزار مرتبط است. همچنین، یک بخشی از این گلوله نیز تغییر شکل داده است که ممکن به دلیل برخورد باشد.

به باور متخصصین، این کشف می تواند اطلاعات ما را در مورد زندگی و لشکرکشی های سزار بیشتر ساخته و درک ما را از وفاداری مردمان تحت سلطهء امپراطوری روم نیز افزایش می دهد.

منابع : 

https://www.livescience.com/archaeology/romans/2000-year-old-bullet-found-with-julius-caesars-name-on-it-was-likely-used-in-civil-war

https://m.timesofindia.com/world/europe/2000-year-old-bullet-with-julius-caesars-name-unearthed-reveals-new-clues-in-roman-civil-war/amp_articleshow/106756344.cms

https://www.msn.com/en-in/news/world/2-000-year-old-bullet-with-julius-caesar-s-name-unearthed-reveals-new-clues-in-roman-civil-war/ar-AA1mQOkP

https://www.biography.com/political-figures/julius-caesar

https://www.unrv.com/julius-caesar/caesar-in-spain.php

Visited 22 times, 1 visit(s) today
Close