Written by 9:19 ب.ظ نجوم‌شناسی Views: 27

سقوط یک زبالهء موشک چینی بر سطح ماه! برخورد ناخواسته یا عملکرد برنامه ریزی شده؟

براساس آخرین اخبار در حوزهء فعالیت های فضایی، تحقیقات جدید نشان می دهد که زبالهء یک موشک چینی حامل شی نامشخص، در اثر یک برخورد شدید به سطح ماه، دو دهانه در این سطح  ایجاد نموده است. این موشک در سال ۲۰۱۴ م توسط چین به فضا فرستاده شده بود که طبق مشاهدات جدید، گفته میشود زبالهء آن در سال ۲۰۲۲ م به سطح ماه برخورد کرده است.

بر اساس شواهد قطعی که امروزه دانشمندان به دست آورده اند گفته می شود این موشک چینی به اسم Chang’e 5-T1  بوده و در اثر برخورد دو دهانه تقریبا مشابه در سطح مهتاب ایجاد کرده است. 

زمانی که زبالهء بجا مانده از این موشک توسط دانشمندان بررسی شد آنها در نخست فکر کردند که این زباله ها ممکن است از دومین ماموریت موشک فالکون ۹ بجا مانده باشد. اما بعد از تجزیه و تحلیل ها، اطلاعات جدید نشان داد که این زباله در اصل از جملهء بقایای مرحلهء فوقانی موشک چینی می باشد.

این در حالیست که چین این موضوع را رد می کند و همچنان ادعای حمل شی ناشناس توسط این موشک را نیز باطل اعلام نموده است. اما با بررسی زبالهء فضایی  WE0913A از جمله سرنخ های از انعکاس نور خورشید از این زباله و مقایسه آن با شبیه سازی ها، تطابق بسیار نزدیک این زباله با موشک چینی دریافت شده است. 

از سوی هم دانشگاه آریزونا اعلام نموده بود که تا به امروز حدود ۴۷ زبالهء موشک ناسا به ماه سقوط کرده است. اما ناسا در بیانیه ای اعلام نمود که هیچ کدام از بقایای موشک های فعلی مربوط فعالیت های این سازمان نمی شود.

در کل آنچه شک را به یقین تبدیل نمود، حرکت انتها به انتها و منظم این زباله بود که باعث شد محققان متوجه وجود یک شی اضافه در این زباله شوند. از سوی هم اگر زباله تنها یک کتله مشخص می بود پس چرا دو دهانهء تقریبا مساوی ایجاد کرده است؟، این خود نشان دهنده وجود یک کتلهء دیگر همراه با این زباله است.

معمای این اتفاق عجیب چگونگی سقوط این ماهواره بر روی سطح ماه می باشد؛ آیا این برخورد عمداً انجام شده است یا یک اتفاق ناخواسته بوده است؟

منابع:

https://www.livescience.com/space/the-moon/chinese-rocket-carrying-undisclosed-object-crashed-into-the-moon-and-left-twin-craters-study-claims

https://www.space.com/33929-spacex-falcon-9-rocket-explodes-on-launch-pad.html

https://www.livescience.com/china-builds-artificial-moon#:~:text=The%20researchers%20say%20their%20experiment%20was%20inspired%20by%20a%20levitating%20frog.&text=Chinese%20scientists%20have%20built%20an,low%2Dgravity%20environments%20using%20magnetism

Visited 27 times, 1 visit(s) today
Close