Written by 10:38 ب.ظ بلاگ Views: 16

مریخ برای دو هفته به تعطیلات رفت

براساس گزارشات جدید ناسا; این سازمان تصمیم گرفته است به دلیل یک رویداد نجومی از تاریخ ۱۱ تا ۲۵ نوامبر، تمامی فعالیت های مریخ نورد ها را متوقف کند. این کار به دلیل عدم ارتباط با این کاوشگران و برای جلوگیری از امکان ایجاد اختلال در جریان این رخداد نجومی که به آن پیوند خورشیدی می گویند، انجام می شود.

در نخست باید گفت که “پیوند” یا اتصال خورشیدی به وضعیتی گفته می شود که در آن سیارهء مریخ و زمین در دور دست ترین موقعیت از همدیگر و در دو طرف خورشید قرار می گیرند. طی این رویداد، مریخ از چشم ناظرین زمینی ناپدید می شود که آن هم به دلیل عبور این سیاره از مقابل خورشید می باشد که باعث ایجاد تفاوت یک درجه یی میان فاصلهء مریخ و خورشید خواهد شد. 

گفته می شود که با وقوع این تغییرات مختصاتی، سیارهء مریخ برای چندین هفته غیر قابل مشاهده خواهد بود، زیرا به دلیل قرار گرفتن در سوی دیگر خورشید و تابش شدید نور خورشید، رصد آن ممکن نیست. از سوی هم، این رویداد نجومی هر دو سال یا چیزی حدودی هر ۲۶ ماه بعد، یکبار میان زمین و مریخ به وقوع می پیوندد، که در نتیجهء آن، این دو سیاره در دورترین فاصله از هم دیگر واقع می شوند. (در اصل فاصلهء متوسط میان زمین و مریخ ۱۴۰ میلیون مایل است ولی در هنگام رویداد اتصال خورشیدی این فاصله به ۲۳۵ میلیون مایل می رسد.)

از سوی دیگر، این فاصلهء زیاد می تواند از جملهء علت های عمدهء توقف فعالیت های کاوشگران در مریخ باشد. زیرا کنترول کننده های ماموریت روی زمین، ارتباط خود را با ماموریت های رباتیک مریخ از دست می دهند. طی این قطع ارتباط، هیچ گونه اطلاعات از سیارهء سرخ به زمین ارسال نمی شود. به همین ترتیب، آنچه باعث قطع ارتباط می شود گاز های داغ و یونیزه شده از تاج خورشید است که سیگنال های رادیویی ارسال شده از زمین به مریخ نورد ها را مختل می کند.

در اخیر باید تذکر داد که بنابر گفته های منجمین، جایی برای نگرانی نیست، زیرا این سیاره دوباره بر خواهد گشت و این توقف ماموریت ها، تنها دو هفته را در بر خواهد گرفت و پس از ایجاد ارتباط دوباره، مریخ نورد ها تحقیقات روی شرایط سطح مریخ و آب و هوای این سیاره را همچنان ادامه خواهند داد‌.

Visited 16 times, 1 visit(s) today
Close